Chocken för inrikesflyget

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-09-04

Uppstickaren Goodjet lovar halvera priserna

Goodjet utlovar halverade priser på de populäraste linjerna på inrikesflyget.

Men satsningen möts av skepsis hos konkurrenterna.

- Än så länge ser vi det som en kampanj och ett pr-jippo, säger Lotta Gröhn, informationschef på Malmö Aviation.

DRAR I FRÅN I STARTEN Goodjet chockstartar i inrikesflyget med löften om halverade priser. - Ett PR-jippo, säger konkurrenterna.

I går kväll slog antalet bokningar på Goodjets hemsida nytt rekord. Frågan är hur länge kampanjen med klippkorten och årskorten kommer att gälla.

- Vi håller koll på hur många som säljs och kommer att sätta stopp så småningom, säger vd Reidar Svedahl.

Senare kommer prisläget att stabiliseras och Reidar Svedahl vill inte lova några priser som bolaget inte kan hålla.

- Det kommer att bli svårt att ligga 50 procent lägre än de andra bolagens lägsta priser men vi kommer att jobba för att våra kunder ska få absolut bästa pris, säger han.

Går inte att boka

Vissa har reagerat över att Goodjet säljer en produkt trots att det ännu inte går att boka resor och satt frågetecken för finansieringen. Något som Reidar Svedahl inte är orolig över.

- Uppstickare är aldrig populära men vi har fått klartecken från Luftfartsverket och har många investerare.

Inga tidtabeller

Enligt Goodjet kommer lågprisflygningarna att starta den 25 oktober och alla resor ska vara ombokningsbara och inklusive avgifter. Men än finns inga tidtabeller.

- Vi har för avsikt att ha flera avgångar på både för- och eftermiddagarna och allt kommer att bli klart inom tre veckor, säger Reidar Svedahl.

Konkurrenterna: Goodjet säljer grisen i säcken

Martin Strömberg

Följ ämnen i artikeln