5 frågor som flyg-värdinnan hatar

Publicerad 2014-11-25

Flygvärdinnor uppskattar att hjälpa till med vissa saker mer än andra.

Det är skillnad på frågor och frågor. I alla fall om man ska tro flygvärdinnan som på forumet flyertalk.com listat de fem frågor hon irriterar sig på mest.

Har du någon gång gjort dig skyldig till någon av dem och tyckte dig se flygvärdinnan grimasera en sekund – du såg inte fel.

1. Jag sitter inte med min vän/man/fru/släkting och så vidare. Kan du flytta på folk så att vi får sitta tillsammans?

Jag vet att det inte är kul att resa ensam, men jag har inte befogenhet att flytta på folk såvida det inte gäller små barn eller funktionshindrade. Om du frågar mig, betyder det att du redan sett att alla platser var upptagna, att du inte försökte byta vid gaten och/eller att de redan sagt där att de inte kan göra något. Om det vore lätt vore det gjort redan, eller hur?

2. Kan jag inte bara få sitta på den lediga platsen i bussiness class?

Kom igen, det vet du att du inte kan. Varför måste du få mig att framstå som en elak person?

3. Jag har ett anslutande flyg, kan du göra ett utrop och be alla låta mig få gå av först?

Det är sällan detta fungerar. Även om många av passagerarna skulle gå med på det, är det många bland er tighta anslutare som sitter i mitten eller vid fönstret. Andra måste resa sig för att släppa ut er, och då blir gången igentäppt. Det blir trafikkaos – KAOS. Utropet hjälpte alltså inte.

4. Kan du lyfta upp min väska?

Du tycker kanske att jag är lat för att jag nekar. Det här är något de flesta flygbolag inte gör längre, på grund av en bra anledning – de vill inte att deras besättning ska gå runt med konstant ryggvärk. Många passagerare verkar inte inse att om de kan bli skadade för att de lyfter sin väska, kan jag också få skador av det.

Jag håller med om att det suger med avgift för incheckat bagage, men min sjukhusräkning kommer kosta mer. Jag är noga med att inte ta med mig mer än jag kan lyfta, och om jag gör det, checkar jag in det. Min väska är mitt ansvar, det är så jag jobbar och det borde alla göra.

5. Har du en penna?

Det är en harmlös fråga, det är bara det att många passagerare blir förolämpade om jag inte har det – även om det helt enkelt är för att jag redan gett bort den. Ibland fräser de saker som; "Ger inte ditt flygbolag dig pennor?" (Nej, det gör de inte). Jag skulle kunna fråga tillbaka; "Varför är du sur på mig? Visste du inte att du kommer behöva en penna när du reser?" Men jag söker inte konflikter, så jag gör inte det.

Jag har förmodligen en penna, men jag behöver den för mycket saker under flygningen, och jag vet vad som kommer hända. När jag kommer tillbaka för att få tillbaka den har de gett pennan till någon de inte minns vem det var, eller bara tuggat upp den.

Det är inte frustrerande alls! Det är bara en penna. Le.

Följ ämnen i artikeln