Hans bolag är luftens McDonalds

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-04-01

Aftonbladet har träffat mannen bakom Ryanair

På fredag startar Ryanair sex nya flyglinjer från Skavsta i Nyköping.

Det är bara början.

Aftonbladet Resa har träffat Irlands mest kontroversielle företagsledare som säljer flygbiljetter för struntsummor. Som förvandlade Ryanair från konkursmässigt till en vinstmaskin. Som själv lastar bagage när det behövs. Michael O’Leary, vd för Ryanair.

Michael O Leary har förvandlat Ryanair till en succéaffär på tio år.

Förr var det fint att flyga, ett exklusivt sätt att resa.

Michael O’Leary vill ändra på det, han tycker att det inte ska vara märkvärdigare än att åka buss eller tåg. Inte dyrare heller. Hans Ryanair är luftens motsvarighet till McDonalds.

13 linjer

1991 åkte Michael O’Leary till USA och kollade hur världens första lågprisflygbolag Southwest Airlines jobbade. Sedan reste han hem och kopierade receptet. Nu lanseras de nya flyglinjerna från Skavsta till Århus, Oslo, Hamburg, Glasgow, Paris och Tammerfors. Totalt har Ryanair 13 linjer från Sverige.

Ända sedan O’Leary tog över 1991 har Ryanair varit en framgångssaga.

Men som alltid har framgången också en baksida?

– Nej, det har vi inte alls! Vi är bara goda nyheter, ropar Michael O’Leary så fort ämnet kommer på tal.

?i form av före detta anställda som vittnar om omänskliga arbetsförhållanden. Svensk Pilotförening anser dessutom att Ryanair balanserar på gränsen när det gäller säkerheten och att det bara är en tidsfråga innan något allvarligt inträffar.

Mycket kritik

Allt avfärdas med standardargumenten ”kritiken kommer från våra konkurrenter” och ”vi är ändå billigast”.

Även resenärerna har varit kritiska mot att man inte får gå ombord om man är en minut sen till incheckning, att det kostar pengar att ringa Ryanair, att flygbolaget inte tar något ansvar för förseningar och att alla klagomål måste skickas skriftligt på engelska till Irland.

Ni jämför er med Ikea som säljer billiga möbler. Men Ikea är generösa med bytesrätt och bemöter klagomål. Varför är ni så hårda mot era kunder?

– Vi är inte hårda, vi är mjuka! Vi har de lägsta priserna och ger mest för pengarna. Det kallar jag att ta hand om sina kunder.

För så är det i Michael O’Learys värld – vad som helst kan motiveras med låga priser. Obefintlig service och resenärer som får skylla sig själva om de inte läser det finstilta.

– Vi har särskilda regler, men det berättar vi när du bokar. Så snälla kom inte sedan och säg att du vill ändra reglerna när du har tjänat 70 procent av priset. Är du för sen är det ditt fel. Med all respekt – tufft! Gör det inte igen.

Hans motto är ”Keep it simple, stupid” – gör det enkelt, dumskalle. Och det har uppenbarligen fungerat.

Inrikes i höst

Framtiden ser lika ljus ut, åtminstone i företagets femårsplan som sjuder av självförtroende:

Om fem år ska Ryanair ha dubbelt så många flyglinjer som i dag.

Priserna ska fortsätta sjunka med fem procent årligen.

Nästa år är målet 24 miljoner passagerare (förra året flög SAS 33,5 miljoner passagerare).

Då ska Ryanair ge sig in på inrikesmarknaden i Skandinavien. Priser 60 procent lägre än SAS utlovas. Vilka orter som är aktuella är hemligt, men i höst ska förhandlingar med olika flygplatser inledas.

Hur stora kan ni bli?

– Om fem, sex år är vi större än British airways, Lufthansa eller Air France när det gäller antalet passagerare, säger Michael O’Leary.

Men han dömer inte ut de traditionella flygbolagen. De kommer att finnas kvar i framtiden men i mycket mindre skala än i dag. Lågprisbolagen däremot kommer att sno åt sig mer och mer av kakan.

För att lyckas måste Ryanair ständigt jaga kostnader.

Genom att bara använda en flygplanstyp, ta bort allt som inte är nödvändigt, låta planen gå i skytteltrafik, sälja biljetterna via internet och utnyttja billiga flygplatser utanför städerna kan man sälja löjligt billiga biljetter.

Vad mer kan ni skala bort? När försvinner flygvärdinnorna?

– Aldrig. De är viktiga för säkerheten. Vi har redan tagit bort måltiderna och drinkarna. Nu måste vi vara smartare för att jaga kostnader. Å andra sidan är vi ett mycket större flygbolag nu och kan deala om bränsle och flygplanspriser.

Det räcker med att fylla hälften av platserna i varje plan för att gå med vinst, och priserna ska fortsätta sjunka lovar O’Leary.

Men han är ingen gemytlig jultomte som delar ut klappar till Europas budgetresenärer.

”Irlands mest kontroversielle företagsledare” är ett omdöme.

– Det är det snällaste jag har blivit kallad, suckar han.

Lastade bagage själv

När bagagehanterarna strejkade på Dublins flygplats 1998 för att få Ryanair att godkänna deras fackförbund, började han lasta bagaget själv i stället för att förhandla.

En erfarenhet som gav Michael O’Leary en ny idé, nu ska alla i ledningen rycka in på golvet en gång varannan månad.

Gång på gång har han krigat med Irlands regering och konsumentorganisationer i England, Norge, Sverige och Danmark har satt hans företag på svarta listan.

Varför uppfattas du som så kontroversiell?

– Därför att jag säger saker som folk inte vill höra.

Det går när man är rik som ett troll.

Michael O’Leary vill inte säga exakt hur stor hans förmögenhet är. För några år sedan uppskattades den till 1,6 miljarder kronor.

Han behöver inte jobba en dag till i sitt liv men gör det ändå.

– Det är så roligt att klå SAS och bli förolämpad av den irländska regeringen, säger han med ett snett leende.

Michael O Leary

Fakta/Ryanair

Lågprisflyg från Sverige för under 2 000 kronor

Flygbolagen har ett begränsat antal platser till det lägsta priset i varje plan. Dessa redovisas nedan (inkl skatter och avgifter). Flera av bolagen säljer enkelbiljetter, vi har valt att redovisa priset för en tur- och returresa. Eventuella kampanjpriser är inte med.

I dag lyfter det första flygplanet i SAS nya budgetsatsning Snowflake. Ett försök att ta upp kampen med Europas snabbast växande och mest lönsamma flygbolag Ryanair. Vi har träffat mannen som blivit rik som ett troll på att sälja flygbiljetter för en spottstyver: Ryanairs vd Michael O Leary.

Åsa Erlandson

Följ ämnen i artikeln