Helikopter? Flygplan? Nä, helikopterflygplan!

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-01

X3 Hybrid har både vingar och rotor – gör 400 km/tim

Det här kan bli framtidens sätt att resa.

Helikopterflygplanet är en helt ny och fram tills nu mycket hemlig konstruktion.

Finessen med X3 Hybrid Helicraft är att den kan flyga så snabbt som 400 km/tim.

Det är visserligen långsammare än dagens moderna propellerplan, som susar fram i runt 600 km/tim – men fördelen med helikopterflygplanet är att det startar och landar precis som en vanlig helikopter och alltså inte behöver någon landningsbana.

X3 är Eurocopters motdrag mot amerikanska Sikorsky i helikopterkapprustningen.

Började på 1920-talet

För en sådan handlar det om. Marknaden har länge efterfrågat snabbare helikoptrar både för civila och militära ändamål.

Eurocopter är ett globalt företag som bildades 1992 när ett franskt helikopterföretag 1992 slogs samman med en tyskt. I dag har Eurocopter cirka 40 procent av världsmarknaden och 30 procent av den amerikanska.

Med hjälp av X3 hoppas man nu på allvar kunna utmana Sikorsky, som funnits sedan helikopterns barndom på 1920-talet.

Rekordet: 460 km/tim

Sikorsky har också utvecklat en mycket snabb helikopter som bara för några veckor sedan satte nytt hastighetsrekord med 460 km/tim.

Den saknar dock, till skillnad från sin europeiska utmanare, vingar.

X3 är unik så till vida att den är en halv helikopter och ett halvt flygplan och med ett annorlunda rotorsystem jämfört med konventionella modeller.

”Helt fantastiskt”

En svartvit propeller på vardera vingen kombineras med de sedvanliga rotorbladen upptill på helikoptern.

Flygtestingenjören Daniel Semioli var entusiastisk efter den första testflygningen som genomfördes i största hemlighet på en fransk militärbas den 6 september. Vare sig media eller planespotters var välkomna.

– Det var helt fantastiskt ... jag är säker på att vi nu skriver ett nytt kapitel i helikopterns historia.

Följ ämnen i artikeln