Lågprisflyget har vuxit sig större än SAS

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-06-04

Högtflygande planer betalade sig för Ryan Air

PRISPRESS LÖNADE SIG Uppstickaren Ryan Air har gått om SAS på sträckan London-Stockholm och har gjort en vinst på 2,2 miljarder kronor de senaste tolv månaderna.

Lågprisbolaget Ryan Air är nu större än SAS på London-Stockholm.

Och årets vinst blev 2,2 miljarder.

Men prispressen i luften har en baksida - som drabbar kunden.

Ryan Air, som börsintroducerades 1997, har i dag 114 flyglinjer i 16 länder och närmare 16 miljoner passagerare per år.

Årets vinst blev 59 procent högre än fjolårets.

- Lågprisflyg har blivit trendigt. Kunderna har förstått att de kan lägga pengarna på nöjen i stället för på dyra biljetter, säger Sinéad Finn, marknads- och försäljningschef för Europa.

- Förra månaden gick vi om SAS och British Airways och blev därmed nummer ett på sträckan London-Stockholm, säger finansansvarige Ray Hernan.

Ursäktar med lågpris

Representanterna för bolaget rabblar siffror som visar att Ryan Air är störst, snabbast, mest punktligt, bäst belagt och främst i startgroparna med destinationer, inte minst Östeuropa. Men framför allt - billigast.

Alla eventuella nackdelar med lågprisflyget ursäktas med de låga priserna.

Hur kan då ett plan där resan är så billig flyga med vinst? Orsakerna är flera:

Personalkostnader hålls nere, tack vare 94 procents internetbokning.

Nya flygplan tar fler passagerare och sparar upp till 50 procent av bränslekostnaderna.

Bolaget ser till att förhandla fram långa fastaprisavtal med flygplatserna.

Resenärerna har bevisligen nappat. Men det gäller att hålla tummarna för att allt fungerar.

27 ärenden på Konsumentverket och 65 på Allmänna reklamationsnämnden vittnar om att mycket kan gå snett, bland annat vid förseningar och inställda flyg.

På svarta listan

- Problemet med Ryan Air är att de inte alltid följer våra beslut. Bolaget har hamnat på svarta listan flera gånger. Det ger ju ingen goodwill, säger Torsten Palm, informationsansvarig på Allmänna reklamationsnämnden.

I april besökte flygbolaget, på eget initiativ, nämnden för att förbättra relationerna.

Så blev Ryan Air störst

Britt Peruzzi

Följ ämnen i artikeln