Kortet räddar resan

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-11-05

Bankerna ersätter kunder efter flygkonkurs

Runt 30000 resenärer drabbades när flygbolaget Sterling gick i konkurs förra veckan.

Betalat Sterling-resan med vanligt bankkort? Pusta ut, du får pengarna tillbaka. Rätten till ersättning gäller inte bara dem som köpt biljetter på kredit.

–?Vid flygbolagskonkurser har man rätt att reklamera en inställd resa oavsett korttyp, säger Pernilla Rosén på Nordea Card.

Det är alltid tryggast att handla flygbiljetter och andra resor med kreditkort. Då har man enligt konsumentkreditlagen rätt till pengarna tillbaka när en resa blir inställd till följd av en konkurs. Men många gånger ges du samma möjlighet till ersättning om du betalat resan med vanligt kontokort.

Efter Sterlings krasch förra veckan har Swedbank, SEB, Handelsbanken och Nordea sagt att de som köpt biljett med deras Visa- eller Mastercard-kort har rätt att reklamera resan och få ersättning.

Giltigt kort krävs

Garantin gäller så länge kunden kan bevisa att köpet gjorts med giltigt kort och inte blir erbjuden en likvärdig resa som kompensation.

–?Så länge reglerna inte ändras kommer kontokortsköpare att få pengarna tillbaka även vid kommande konkurser, säger Anna Sundblad, informatör på Swedbank.

Men Carl Renström, chef för Handelsbankens kortutgivning, manar till viss försiktighet.

–?Vi har rätt att kräva ersättning för våra kontokortskunder. Men varje fall måste behandlas för sig. I slutändan beror det på hur banken som står bakom ett konkursbolag väljer att agera. Det är fortfarande så att den som handlar med kreditkort ges ett allmänt bättre skydd, säger han.

Följ ämnen i artikeln