Ryanair vill flyga inrikes i Sverige

Publicerad 2011-10-04

Planerar storsatsning från sju nya svenska flygplatser

Vill satsa på Sverige, men det är svårt att komma in på svenska flygplatser, tycker Michael O'Leary.

Ryanair ger sig in i kampen om det svenska inrikesflyget. Målet är att etablera sig på sju nya flygplatser i Sverige.

Och biljettpriset ska börja på drygt 90 kronor enkel resa.

Det irländska flygbolaget är känt för att skryta och göra spektakulära utspel i media. Men den här gången verkar de mena allvar. Samtal med flygplatserna kommer att påbörjas de närmaste tre veckorna.

- För några år sedan ville många svenska flygplatser inte ens prata med oss, men nu ser de att SAS har problem och de vill inte förlora trafiken, säger Michael O'Leary på en presskonferens i Stockholm under tisdagen.

Mellersta och norra Sverige

Expansionen planeras till mellersta och norra Sverige, men Michael O'Leary vill inte avslöja exakt vilka flygplatser det gäller och förhandlingarna är ännu inte i hamn.

– Antingen får flygplatserna släppa in oss eller Norwegian. SAS kommer alltid att finnas kvar, men de kommer att bli betydligt mindre, spår O'Leary.

– Det skulle vara en stor framgång om vi har en eller två nya flygplatser sommaren 2012, säger han.

"Samma benutrymme som SAS"

I Ryanairs värld kommer exklusiva bussinesslounger på flygplatserna och bussiness-klass med större benutrymme att försvinna. Resenärerna vill inte ha den servicen enligt Ryanair. Det är priset som är det intressanta. Snittpriserna på inrikesflyg borde enligt O'Leary ligga på ungefär hälften av dagens nivåer. De billigaste biljetterna kommer att landa på drygt 90 kronor enkel resa.

– Det borde kosta i genomsnitt 500 kronor, inte 1000 kronor att flyga inrikes, säger han, och tillägger att Ryanair har samma benutrymme som SAS ekonomiklass, cirka 76 centimeter.

100 kronor till USA

Flygbolaget har i flera år pratat om att de vill starta långlinjer till USA.

– Vi vill ha avgångar från bland annat Stockholm till 10-12 destinationer i USA. Till exempel New York, San Francisco, San Diego, Chicago… kanske till ställen där det bor många svenskättlingar, säger Michael O'Leary.

Men planerna ligger minst tre till fyra år framåt i tiden. Skälet är bristen på billiga långdistansflygplan. De är enligt O'Leary allt för dyra att köpa in i dagsläget.

Vad skulle det kosta att flyga med er till USA? Norwegian planerar att flyga för halva priset jämfört med SAS.

– Det är alldeles för dyrt, då sänker bara SAS sina priser. De lägsta biljettpriserna ska vara en tiondel av SAS priser, 100 kronor för biljetten, ytterligare 100 kronor för bagaget, 100 kronor för maten och 20 kronor för att se film och så vidare, säger O'Leary.

Ni har i flera år pratat om att ta betalt för toabesök och att införa ståplatser på flyget. Vad händer?

– Det är fortfarande aktuellt, men ståplatser blir inte verklighet under en överskådlig framtid. Boeing och FAA (amerikanska luftfartsmyndigheten) är alldeles för tröga.

Har ni några idéer på nya avgifter?

– Nej, då hade jag redan berättat dem.

Följ ämnen i artikeln