De tvingas fira jul på Helsingfors flygplats
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-12-23
Starten på resan för 40 000 en besvikelse
Hans och Britt Gustafson hade planerat sin resa i ett halvår.
Först skulle de fira jul tillsammans med barnen, sedan åka till Thailand på kvällen.
Men kvällsflyget är inställt och nu tvingas de sitta på Helsingfors flygplats hela julafton.
När Fritidsresor lanserade en rundresa till Bangkok, Hua Hin och Hongkong nappade Hans och Britt Gustafson. De har varit i Thailand förut, men nu skulle de få se ännu mer av Fjärran östern.
Men de hade inte räknat med att även få studera Helsingfors flygplats länge och väl - i elva timmar på självaste julafton.
Blir inget julfirande
Kvällsflyget som skulle ha lyft klockan 20.20 från Arlanda är nämligen inställt på grund av för få bokningar. Därför måste paret Gustafson flyga redan 10.30, landa 12.25 i Helsingfors där anslutningen till Bangkok inte går förrän sent på kvällen 23.40.
I stället för att fira jul med barn och barnbarn i Stockholm tvingas Hans och Britt Gustafson sitta i en tråkig vänthall en hel dag
- Vi är minst sagt upprörda. Jag och min fru är pensionärer, inga backpackers. Först ska vi upp tidigt på julafton och ändra allt med barn och barnbarn, sedan sitta och vänta hela julaftonen i Helsingfors, och efter det en lång flygning till Bangkok. Det tar oss minst ett vecka att reparera oss från det, säger Hans Gustafson.
Fritidsresor erbjuder dem 500 kronor per person som ska täcka mat och dryck under väntan.
- Oförskämt. Resan kostar nästan 40 000 kronor. Men det är inte pengar vi är ute efter, utan alternativ. Nu ställs alla våra planer på ända, säger Hans Gustafson.
Alternativ: Avboka resan
Heléne Jönsson på Fritidsresor beklagar, men säger att det inte finns så mycket de kan göra.
- Problemet är att Finnair som vi flyger med har ställt in flighten. Vi har bokat om våra kunder till den flygning som finns och tyvärr betyder det väntetid i Helsingfors. Alternativet är att av- eller omboka resan utan kostnad.
Riku Helminen, vd på Finnair, hänvisar i sin tur till de regler som finns.
- Vi som alla andra bolag kan ställa in flyg om det finns anledning till det, säger han.
Info kom för sent
Inte nog med att avresan ändrats, informationen gick ut sent till de berörda resenärerna. Researrangören måste meddela ändringar senast 14 dagar före avresa. Paret Gustafson fick beskedet tolv dagar före, och nu funderar de på att göra en anmälan till allmänna reklamationsnämnden och kräva skadestånd.
Trots allt vill Hans och Britt Gustafson ända åka. De har planerat resan så länge och sett fram emot den.
- Men att fira julafton i Helsingfors kunde vi varit utan.
Inställd resa ska meddelas i tid
Åsa Erlandson