Lågprisflyget nära konkurs

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-12-11

Goodjet krävs på 30 miljoner kronor - alla flygningar är inställda

Lågprissagan Goodjet kan vara över.

Bolaget ställer omedelbart in alla sina flygningar.

Bakom hörnet lurar den forna samarbetspartnern Transair - som kräver 30 miljoner kronor i obetalda räkningar.

- Goodjet får svårt att komma tillbaka, säger flygexperten Bo Sehlberg.

Ut i kylan Uppstickaren Goodjet utmanade SAS och de andra jättarna med låga priser till solen. Enligt flygexperten Bo Sehlberg är det företagets stora satsning på inrikesflyg som nu har fört företaget ända fram till ruinens brant.

Sent i går kväll tog Goodjet det dramatiska beslutet att ställa in alla flygningar. Målsättningen är att vara tillbaka på marknaden senast den 15 januari.

- För stunden känner vi att vi inte ger passagerarna den kvalitet och service vi utlovat. Då känns det bättre att ta en time out och komma tillbaka senare, ännu starkare, säger Goodjets styrelseordförande Cafer Ok.

Lovar hemresor

Han lovar att inga passagerare ska behöva bli strandsatta.

- Vi vill inte förstöra vårt goda namn.

Under hösten har kriserna avlöst varandra för Goodjet. I november gick holländska MCI in med nya pengar efter att Goodjet förlorat mångmiljonbelopp på sin satsning på inrikesflyg.

I slutet av förra veckan var det dags för nästa käftsmäll.

Flygbolaget Transair avbröt samarbetet med Goodjet och hundratals resenärer strandsattes runt om i Europa. Transair kräver 30 miljoner kronor av Goodjet.

- Det här är inte en tvist om en summa pengar. Det handlar om ett antal noggrant preciserade flygningar som de inte betalat för, säger Mats Öfverstedt, Transairs flygchef.

Transair ville i natt inte säga om man ska begära Goodjet i konkurs. Men enligt vad Aftonbladet erfar kommer bolaget i dag att besluta sig för att agera resolut mot Goodjet.

"De ska betalas"

- De är skyldiga oss pengar som ska betalas. Punkt slut. Det förs inga förhandlingar, säger Mats Öfverstedt.

Cafer Ok menar att Transair bär skulden till krisen i Goodjet.

- Låt dem stämma oss. De har skött sig fruktansvärt illa. De drog ut jacket vid ett sällsynt olämpligt tillfälle.

Tidningen Flygrevyns chefredaktör Bo Sehlberg ger inte Goodjet stora chanser att överleva. Goodjets stora misstag var enligt Bo Sehlberg att ge sig in på den svenska inrikesmarknaden.

Han uppskattar att bolaget under hösten förlorat en miljon kronor om dagen.

- Det är inte roligt att säga "vad var det jag sa". Men i det här fallet måste jag det. Möjligen kan deras nischade utrikeslinjer klara sig. Men även det är tveksamt. De har skadat sitt anseende för mycket.

TIDIGARE ARTIKLAR:

Jens Kärrman

Följ ämnen i artikeln