Fiasko för Lilla Sportspegeln

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-07

Kanalbytet blev ett fiasko för Lilla Sportspegeln.

Sedan flytten till Barnkanalen har programmet tappat nästan två tredjedelar av tittarna.

– Det känns jätte­tråkigt, säger Lilla Sport­spegelns redaktör Pia Erlandsson.

Det gav upphov till en del debatt och kritik, beslutet att flytta barnprogrammen från SVT1 till Barnkanalen.

Nu visar det sig att bytet blev ett rejält bakslag för Lilla Sportspegeln.

I våras hade programmet ett snitt på 305?000 tittare per program, med en topp den sjunde januari på 620?000 tv-tittare.

Efter flytten har i genomsnitt 115?000 tittare sett höstens två Lilla Sportspegeln-program.

– Vi förstod att det skulle bli svårt att få ungdomarna att byta kanal. Vi gör så mycket trailers vi bara kan, säger Pia Erlandsson.

Men det stora problemet är att tidningarna inte ger Barnkanalens tablå samma utrymme som de övriga stora kanalerna, enligt Pia Erlandsson.

En annan förklaring till att tittarna inte följer med kan helt enkelt vara att Barn­kanalen är för barnslig.

”För barnsligt”

– De ungdomar som vi vänder oss till – lite äldre barn – vill inte känna sig som barn. De tycker att det är för barnsligt att kolla på barnkanalen, säger Pia Erlandsson.

SVT:s programdirektör Jan Axelsson är medveten om tittartappet för Lilla Sportspegeln, men överraskades av att det blev så stort.

– Förändringen blev starkare än vad vi räknat med. Men vi vet också att det är en lång process att byta kanal. Vi ska titta på hur vi kan jobba upp siffrorna igen – det kan hända att vi lägger programmet på en ny tid eller kombinerar det med andra kanaler.