US F1 satsar på innovativ design

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-01-19

Egen växellåda och nya lösningar präglar bilen

Att få en F1-bil på banan, som här Kimi Räikkönens Ferrari, är ett dyrt och krävande arbete, något de nya teamen fått erfara.

Nya egna lösningar är modellen för det amerikanska stallet US F1 som debuterar i F1-serien.

Men Bernie Ecclestone tvivlar på att de fyra nykomlingarna i VM-serien klarar av hela säsongen.

Än så länge har det amerikanska stallet US F1 inte annonserat vilka förare som ska köra för teamet. I stället ligger fokus på bilbygget.

– När vi började bygga den här bilen började vi utan något annat än det mest grundläggande. När du gör något för första gången har du ingen inbyggd kunskap om vad som fungerat tidigare. Även om bilarna är hårt definierade av reglerna så finns det många saker att ta hänsyn till innan man ens kan börja utveckla något, som hjulbasen, viktfördelningen och fjädringen, förklarar en av teamets designer Scott Bennett i ett pressmeddelande.

Väljer nya vägar

Bennett har bland annat haft ansvaret för fjädringen och förklarar att det är många problem att lösa.

– F1-bilarna är mycket små och vi ska få in väldigt många saker i en begränsad volym. Jag kan inte ge några specifikationer än, men vi har gjort en del saker annorlunda. Vi får se om det var rätt eller fel snart, men vår bil kommer sannerligen inte att vara en kopia av någon annan, fortsätter Bennett.

Det amerikanska stallet är också det enda av de fyra nya stallen i GP-serien som väljer att bygga en egen växellåda.

Kamp mot klockan

GP-premiären körs i Bahrain den 12-14 mars och det är en kamp mot klockan för att US F1 ska bli färdiga i tid. F1-basen Bernie Ecclestone har uttryckt oro för att stallen, särskilt de fyra nykomlingarna US F1, Lotus, Campos och Virgin, inte ska hinna bli klara.

Enligt webbplatsen autosport.com har både US F1 och Campos förnekat att de skulle ha problem, även om Campos medgett att stallet behöver säkra finansieringen.

– Jag tror att några av stallen kommer att få svårt att komma till start i det första racet, nu kan vi bara vänta och se. Det är svårt för de här teamen även om budgeten har blivit mer realistisk att få ihop de pengar som krävs, sade Ecclestone vid ett besök i Italien.

Följ ämnen i artikeln