Så kan kvalet till Formel 1 förändras

Hamilton och Vettel föreslår nytt F1-kval

Publicerad 2018-10-05

Flera bilar stod i garaget och publiken blev lidande.

Nu kan kvalet till F1 ändras igen.

– Det måste vara mer dynamiskt, föreslår Lewis Hamilton.

– En superhelg på vissa banor.

Under kvalet till Ryssland GP valde vissa team att inte låta sina förare köra i Q2. De ville hellre inte riskera att sluta sist i den tredje kvalomgången och tvingas starta på de däck de använde i Q2 utan istället välja däck och starta något längre bak.

Det fick F1:s ägare att börja diskutera en förändring.

Liberty Media vill inför fyra kvalpass, istället för de tre som är i dag och förslaget är att de åtta snabbaste förarna i Q3 gör upp om pole position.

Förarna från position nio och nedåt får sedan välja sina startdäck.

– Jag visste inte att man funderade över det, men fler däck? Mer tid på banan? Fler pass? Jag vet inte, kanske ett kval på fredagen och ett på lördagen? Allt som är annorlunda än det vi har nu vore bra att testa, säger Lewis Hamilton på presskonferensen inför Japan GP.

– Vi måste förändra det faktum att vi nu har 21 helger där fyra dagar ser exakt likadana ut. Det måste vara mer dynamiskt, en superhelg på vissa banor.

”Ett kval till F1 i fyra delar”

VM-ledaren Lewis Hamilton som är på väg mot sin femte VM-titel är positiv till en förändring, han minns hur han själv ofta slumrade till när han följde F1 som barn.

– Jag somnade efter starten, jag är övertygad om att det finns de som gör det idag också. De ställer väckarklockan för att vakna lagom till målgång. Så gjorde jag när jag var yngre, även om det fanns lopp som fångade mig också.

Även VM-tvåa Sebastian Vettel vill se en förändring, men inte till fler kvalomgångar utan han vill återgå till det tidigare kvalformatet.

En timme där den bästa tiden får pole position.

– Jag undrar vad vi ska diskutera om tio år, Q9 eller Q10? Vi borde minska antalet omgångar, säger han tysken som vunnit fyra VM-titlar.

– Det borde vara en timmes kval, du kör allt vad du kan och gör som du vill. Vissa kommer aldrig att tycka att kvalet är lika spännande som loppet medan andra tycker tvärt om. Det handlar om tycke och smak, om att köra ett perfekt varv och det spelar ingen roll hur många kvalomgångar du har. Nu har vi tre, de flesta kollar bara på den sista. Vad förändrar det om vi har Q4, Q5 eller Q6?

Pole position

Johan Kristoffersson

Han är svensk. Han är dominant. Han är världsmästare. För andra året i rad. Svensken säkrade VM-titeln i rallycross i semifinalen av deltävlingen i USA, trots att han nått sitt mål behöll han fokus och vann sin nionde VM-deltävling på tio försök.

2) Lewis Hamilton

Ferrari och Sebastian Vettel vann den första deltävlingen efter sommarlovet. Sedan dess har britten varit bäst, han har vunnit tre deltävlingar i rad och nu väntar Japans GP. Där har Mercedes vunnit alla lopp sedan 2014.

3) Pontus Tidemand

Kan han ta tillbaka kommandot i WRC2? Möjligheten finns fortfarande för svensken som vann VM-titeln 2017.

4) Fredrik Lindgren

I veckan vann han SM-titeln i speedway med Smederna. Ikväll kör han för en VM-medalj i Polen.

5) Oliver Solberg

Nu ska RallyX Nordic avgöras i Tierp. Det är en kamp mellan Oliver Solberg, Oliver Eriksson och Thomas Bryntesson.

6) Maurizio Arrivabene

Det ryktas om att Ferraris stallchef lämnar F1 för att jobba med fotboll och det klassiska laget Juventus.

7) Marcus Ericsson

Inget F1, men det ryktas om Indycar för svensken. I så fall möter han en landsman, Felix Rosenqvist är redan klar för det amerikanska mästerskapet.

8) Ana Carrasco

Mc-föraren från Spanien är den första kvinnan att vinna en VM-titel hon vann i klassen Supersport 300 och finalen kördes på Magny Cours i Frankrike.

9) Valentino Rossi

Inte en seger, bara fem pallplatser - ändå ligger han trea i VM- Frågan är hur länge, i helgen väntar Thailand GP på motoGP.

– På pappret är det ingen bra bana för oss, säger han.

10) Jorge Lorenzo

Trots luftturen i Aragon har spanjoren fått tillstånd att starta helgens motoGP-tävling i Thailand.

Motorstopp

Yonny Hernandez

Han har fått sparken från sitt team i superbike-VM. Anledningen är att han inte fick tag på något hotellrum i närheten av Magny-Cours och därför inte dök upp till Frankrikes VM-deltävling. I våras missade colombianen även Storbritanniens GP - han hade inget visum. Gabriel Ruiu kör säsongens två avslutande deltävlingar för Pedercini.

Följ ämnen i artikeln