Det här är mitt eget privata krig

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-08-03

Johan Lindeberg tänker erövra världen med golfmode

Alla gamla stötar behöver ett nyfiket barn för att hålla sig unga.

Golfen fick Johan Lindeberg.

Och ett par rosa byxor.

Sportbladet har träffat mannen som vill göra revolution genom att klä om golfvärlden.

Följ ämnen
Golf
Även om det har gått tyngre att etablera sig i modebranschen än vad Johan Lindeberg först trodde, är han övertygad om att framtiden är ljus. "Vi håller på att lyckas", säger han.

Det är lite seriehjälte över honom.

Spretig frisyr med lika delar Fredrik Ljungberg och 40-åring, dialekt mitt emellan Lund och New York och ett sätt att prata som pendlar mellan engagemanget i ett FNL-tåg från -68 och en avmätt Kristal-lunch på Wall Street 1985.

Johan Lindeberg är ett kärleksbarn av två tidsåldrar, som siktar på att erövra en tredje. Han är proggbarnet som blev yuppie, bara för att återerövra sin inre röst. Han är Jesper Parneviks bästis och golfmodevärldens egen Space Man. En postmodern hybrid.

- Jag vill hitta en balans mellan idealism och kommersialism, säger han. Idealismen finns djupt i kroppen.

Och en minut senare:

- Världen har blivit jävligt designdriven, inspirerad. Folk vill ha mer, det är en oerhört spännande tid vi lever i.

Skickade bollar åt alla håll

Johan Lindeberg står mitt i den, det är därför han är stressad när Sportbladet träffar honom. Han far runt bland argyle-tröjor, rutor, ränder och färger och visar upp delar av höstkollektionen.

- I höst blir det ganska bohemiskt, poetiskt på modesidan. Vårt sportswear har en ganska preppy-chic look. Vi ska göra om litegrann, vi har spelat lite för vuxna inom golfen och har anpassat oss rätt mycket. Jag orkar inte anpassa mig längre. Nu går vi fullt ut, säger han och slänger ytterligare en tröja över bordet.

I dag, några veckor senare, är läget lite lugnare.

Johan Lindeberg tittar på golf.

Han är på Kungsängen, på Scandinavian Masters. Dels för att han älskar golf ("jag tycker det är otroligt avkopplande, jag älskar att stå och slå bollar"), dels för att han har en vision.

J Lindeberg ska erövra världen.

Mindre duger inte.

- Vi vill inte stå och skrika på golfbanan, jag har själv spelat i 25 år och har en otrolig respekt för golfmiljön. Det jag vill utmana är hela det här 80-talsetablissemanget som tog golfen som sin sport, det vill jag utmana hårt. Det är, som min fru säger, mitt privata krig"

Var fann du golfen?

- Min första flickvän hade 17 i handicap och var klubbmästare på Romeleåsen (Veberöd), så jag hängde på. Jag var otroligt vild på den tiden, skickade bollar till höger och vänster"

- I början av 70-talet, när jag började spela, var golf jävligt coolt, med hjältar som Arnold Palmer. På 80-talet slutade jag spela i omgångar, när jag gick igenom min business-period.

Började om från noll

Johan Lindeberg kom alltså från Lund och ingenstans och tog sig till toppen i affärsvärlden via Handels, USA och en kometkarriär på Diesel, där omsättningen ökade med 4 000 procent. Han stod på toppen - ekonomiskt, statusmässigt, karriärsmässigt.

- Jag har ett grymt "track record". Allt jag gjorde på Diesel klickade in, säger han.

Men något fattades, Johan Lindeberg slog skallen i väggen och drog iväg ner i Europa med en motorcykel och en driver för att rensa huvudet. Han lämnade allt och började om, med att bygga ett helt eget varumärke:

J Lindeberg.

- Det hade varit löjligt att kalla det något annat, säger han.

En ung, pigg varumärkesbyggare och hans konstnärlige sidekick Magnus Ehrland startade sin egen revolution, och de valde ett område där taket är lägre än trösklarna.

Golf.

Golfmode.

- Det var en reaktion mot business class och allt det där, mot det omedvetna rollspelet som finns där, säger Johan Lindeberg.

"Golf är jävligt stylish"

Det där är hans favorituttryck. Men inom golfsporten har han onekligen vält en och annan helig ko.

- Det är så konstigt i golfvärlden. I fashionvärlden är inget konstigt, men i golfvärlden är det jättekonstigt om någon plötsligt har ett par rutiga byxor på sig, säger Johan och varvar upp:

- Golf är egentligen jävligt stylish. Titta på Bobby Jones, Ben Hogan eller Arnie Palmer. Walter Hagen. De såg grymma ut. Men någonstans på 80-talet så blev allt tråkigt. Många av de här mäktiga businessmänniskorna tror att det traditionella golfmodet är 80-talslooken, de skäms nästan över de tajta tröjorna och rutiga byxorna från 60-70-talet.

J Lindeberg klev in på banan i Jesper Parneviks bakficka, med häftiga färger och byxor så tajta att det är ett mirakel att Parnevik lyckats bli fyrabarnsfar. Första kontakten togs 1996, nu pratar de i telefon dagligen.

- Jesper gick ut som ett ufo, men han börjar få enorm respekt. Freddie Couples kommer fram till honom och säger "fan, vad snygg du är i dag""

Inget för en fegis

Johan bubblar av ambition, han bär sitt storhetsvansinne som en vacker fjäderboa i en tid när så få verkligen vågar. Han säger att han "jobbar på alla nivåer för att skapa ett modernt movement" och droppar namn efter namn kring sitt älskade varumärke. Det är "Tiger Woods" där, "Lenny Kravitz" där, "Wayne Gretzky" där. Men mest är det, förstås, "Jesper Parnevik".

- Jesper har varit väldigt stark och väldigt modig. Och han har blivit jävligt snygg. Från att ha sett ut som Bobby Ewing har han blivit Steve McQueen, han har blivit väldigt modemedveten. Från början stylade jag honom, men nu gör han det själv. Han är ohyggligt modeintresserad.

- Jesper är definitivt en av de sexigaste idrottsmännen i världen, tillsammans med David Beckham och Francesco Totti.

Men det krävs en del för att våga klä sig lindebergskt. Enligt ryktet slutade Adam Scott göra det när träningskompisarna Tiger Woods och Mark O"Meara retade honom för hans färgglada utstyrsel.

Viktigt med en poäng

Men Parnevik är inte ensam. Johan Lindeberg är stolt över att precis ha värvat Charles Howell III, som kommer från klassiska golf-Meckat Augusta och är en av golfvärldens mest intressanta talanger.

- Han betraktas som den största kommande stjärnan i USA och har en otroligt bra personlighet. Både Jack Nicklaus och Arnold Palmer har sagt att de tror att han kommer att utmana Tiger Woods. Dessutom är han amerikan, vilket var viktigt, säger Johan Lindeberg.

Märket har försökt tvinga ner den konservativa golfsporten i brygga i ett halvt decennium, och Johan har flyttat runt mellan New York, Milano, Stockholm och London i ett rasande tempo, 15 flyttar på fem år. Ändå har det gått trögt, till och med mycket trögt. Det finns de som säger att företaget J Lindeberg går på knäna.

Tyngre än han trodde

Men J Lindberg hör inte till dem.

- Vi är ju rätt på det, men det är jäkligt tungt, säger han. Man är otålig, vill att det ska gå snabbt. Jag är så ambitiös att det gör ont i kroppen.

- Det har varit mycket tyngre än jag hade trott. Jag har alltid jobbat visionärt, då ligger man långt fram. Innerst inne vet man att det tar lång tid, men tar det tre år? Sex år?

Så, med en enda rörelse lyckas han svepa både tvivel och en fluga från pannan.

- Vi omsätter 120 miljoner i år, vårt sjätte år. Hävstångseffekten är gigantisk, vi kommer att bli ett ohyggligt stort bolag. Det klickar in, det är på väg. Mick Jagger sitter med J Lindeberg-kläder på Saturday Night Live, Lenny Kravitz var inne i butiken i New York och handlade hur mycket som helst. Det går inte att stoppa den organiska processen, den rullar av sig själv.

- Vi håller på att lyckas. Punkt.

Johan Lindeberg skrattar inte, han menar det. Och han tror verkligen att han kan förändra världen med sitt företag.

- Golfen har så enormt mycket inflytande runt om i världen, det är så mycket businessmän. De har skrattat och skrattat åt oss, men kanske borde de skratta åt sig själva istället, säger han.

Seriehjälte med eget språk

I dag går Jesper Parnevik ut på Kungsängen för en ny arbetsdag i livet som golfstjärna. Johan Lindeberg står vid sidan om, med sin revolution och sin seriehjälte-aura. Om han har någon superhjälteegenskap så är det den intensiva energin. Dessutom har han ett eget språk.

- Vi har tagit the ownership of modern golf, säger han och ser mig rakt i ögonen.

"The ownership of modern golf".

Jag vet inte riktigt vad det betyder.

Men jag tvivlar inte en sekund på att det stämmer.

Lindeberg om...

Jesper Parnevik - tanternas favorit.

Simon Bank

Följ ämnen i artikeln