Di Luca på väg mot seger i Girot

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-05-30

Cykelklassikern kan ha avgjorts i dag

Efter tre timmar och 51 minuter rullade totalledaren Danilo Di Luca i mål i det som kallas för Europas mest fruktade bergsetapp.

Trots att tiden ”bara” räckte till en fjärdeplats i onsdagens etapp av Giro d'Italia kan det ha varit här Girot avgjordes.

Kämpa Danilo Di Luca under dagens etapp av Girot, den 17:e totalt.

Stallkamraten Magnus Bäckstedt, som inte är med i cykelklassikern i år heller, tror Di Luca håller ända in i mål.

– Har har stora chanser att ta hem det efter att ha överlevt det här, säger han på telefon till TT.

Det var en slutkörd Danilo Di Luca som rullade i mål i italienska Monte Zoncolan, efter att ha avverkat 142 tuffa kilometer från Lienz i Österrike. Den sista milen upp mot målgången innebar en stigning på 1,2 kilometer och är bland de tuffaste klättringarna som går att bestiga som proffscyklist.

– Det är som att åka uppför en vägg, någonting i hästväg. Fruktansvärt hårt, säger Bäckstedt.

Är taktiskt överlägsen

I mål var italienaren 31 sekunder bakom etappsegraren, landsmannen Gilberto Simoni. Men trots att avståndet i sammandraget ner till Andy Schleck, Luxemburg, krympte till 2.24 minuter kan onsdagens fjärdeplats bli avgörande när Girot summeras på söndag.

– Det är en oerhört viktig etapp och om han (Di Luca) bara kan överleva den på ett vettigt sätt så har han stora chanser att ta hem det, sade Bäckstedt inför loppet.

Trots att Di Luca inte mäktade med att hänga på den klunga som ett par kilometer från mål bröt sig loss, imponerade han genom att inte tappa alltför mycket värdefull tid – och italienaren har nu stora möjligheter att ta sin första totalseger i Girot.

– Han har åkt väldigt, väldigt bra. Framför allt taktiskt är han överlägsen alla andra. Han har ett sånt lugn och stressar aldrig fram några beslut. Dessutom har han ett starkt team runt sig som gör att han har råd med småtabbar, berömmer Bäckstedt.

Torsdagens 18:e etapp körs från Udine till Riese Pio X.

TT

Följ ämnen i artikeln