Därför diskas inte norska stjärnorna

Publicerad 2016-02-11

Fis-chefen: Går inte att jämföra med händelsen i Drammen

Dubbelt norskt i Slottssprinten

Den svenska lagledningen bad juryn granska incidenterna där de ansåg att Ingvild Flugstad Östberg och Maiken Caspersen Falla körde ojust mot svenskorna.

Det gjorde juryn – men såg inga regelbrott från norskorna.

– Man kan inte jämföra det här med vad som hände i Drammen. Där var åkaren (Stina Nilsson) i ett spår här var de i neutrala zoner, säger tävlingschefen Pierre Mignerey.

Följ ämnen
Längdskidor

Slottsprintens efterspel handlade om två incidenter mellan norska och svenska åkare.

Den svenska lagledningen ansåg att Maiken Caspersen Falla körde ojust mot Hanna Falk och att Ingvild Flugstad Östberg hindrade Stina Nilsson.

Förbundskapten Rikard Grip klev efter finalen - där Falla var etta och Flugstad Östberg tvåa och Stina Nilsson trea  – in till tävlingsjuryn. Han bad dem se bilderna igen. Var det inte obstruktion?

– Vi hade tittat på situationerna, vi gjorde det en gång till med Rikard Grip där. Han har rätt att komma, det var i finalen. Det är vanligt att tränare kommer till oss, men det var ingen officiell protest, säger Pierre Mignerey.

Stina bytte spår

Stina Nilsson blev diskad för en liknande incident förra veckan i Drammen. Pierre Mignerey, Internationella skidförbundets tävlingcshef och juryns ledare, förklarade för Sportbladet efter finalen varför norskorna inte diskades.

– I Drammen handlade det om en åkare (Stina Nilsson) som körde i ett spår men som bytte spår framför en annan åkare. Det hade hon inte behövt göra. Men i båda de här fallen är det händelser i slutet av neutrala zoner, säger han.

Neutrala zoner är zoner utan dragna spår. De finns när man byter antalet spår, som efter start från sex till fyra spår. De finns också efter utförsbackar och kurvor.

– När man är i den neutrala zonen utan spår måste du välja spår när det väl blir spårval. Och den som leder, även om det bara handlar om tio centimeter, har rättigheten att välja först, säger han och påpekar att det förutsätter att man väljer en logiskt linje.

Även om det leder till att åkaren bakom stoppas?

– När du är i spår får du inte göra något som innebär att en annan åkare tvingas stanna upp eller ramlar. När du är i den neutrala zonen är det annat. Man måste kunna välja ett spår.