Rosenqvists galna körschema

Uppdaterad 2016-03-13 | Publicerad 2016-03-12

”Gäller att vara förberedd – men det finns inget roligare”

Körigt Nu drar tävlingssäsongen igång för Felix Rosenqvist – men det kommer bli en intensiv period: ”Det går inte att ursäkta sig med att jag har jetlag eller är trött.”

21 tävlingshelger i tre serier – på två olika kontinenter. Det ska Felix Rosenqvist bemästra under sju månader.

– Det är ett hektiskt schema med resor över olika tidszoner, säger han.

– Men det finns inget roligare än att köra bil och jag är otroligt nöjd.

Som F3-förare skrev han historia och vann allt han kunde vinna, men den serien körde han i flera år. Nu väntar en helt annan värld med helt andra utmaningar på två olika kontinenter. Felix Rosenqvist ska köra Indy Lights i USA och kombinera det med GT-mästerskapet Blancpain GT Series Sprint Cup i Europa. Dessutom är han testförare för Mercedes mästarteam i DTM.

– Det är tänkt att detta ska vara ett förberedande år, säger han.

– Jag ska testa den nya DTM-bilen under året, förbereda mig och vara redo att köra DTM efter det.

”Full gas hela tiden”

Den serien börjar inte förrän i maj, men redan nu är Felix Rosenqvist i USA och i helgen är det premiär för Indy Lights i Florida.

– Det är ett gatlopp och det är min styrka, säger Felix Rosenqvist till Sportbladet.

– Ovalracen blir en stor utmaning för mig, det är ett helt annat tankesätt och det är full gas hela tiden, jobba med taktiken i slipstream och en lätt bil. De erfarenheterna har jag inte än, men det får jag snappa upp. Där kan man inte förvänta sig så mycket av mig än, men samtidigt är det inte så många race och de är inte avgörande för mästerskapet.

Han satsar som vanligt på att vinna, både i Europa och i USA. En mästartitel i USA skulle ge honom en fribiljett till fyra lopp i IndyCar 2017, däribland klassiska Indy 500.

”Hektiskt schema”

– Jag vet att det är ett hektiskt schema och det gäller att vara väl förberedd. Jag ska hålla hjärnan fri från all annan skit och bara koncentrera mig på racingen, jag kommer att klara detta, säger han.

– Det går inte att ursäkta sig med att jag har jetlag eller är trött. Jag måste leverera varje gång jag sitter i bilen. Visst är det tajt med alla resor över Atlanten och jag måste bita ihop när jag kommer tillbaka från USA. Då är jetlagen som värst, men det är aldrig några problem när jag sitter i bilen. Då är jag alert och vet vad jag kan.

Viktig säsong

Även om han inte kör DTM i år ska han vara på plats under tävlingshelgerna, under de fyra helgerna där det krockar väljer han däremot USA.

– Det här året gör mig till en komplett förare, jag blir duktig på att prestera direkt. Jag kommer att lära mig att hantera olika banor och olika bilar, säger han.

– Det ger mig en fördel jämfört med andra förare i min ålder som bara kör i en serie. Årets säsong är otroligt viktig för framtiden.

Den startar i Florida den här helgen – och avslutas i Tyskland den 16 oktober. Däremellan ska Felix Rosenqvist göra minst 15 resor över Atlanten för att vara med i tre mästerskap.

VECKANS FEM MOTORSNACKISAR

Alvin Östlund

Motocrossföraren har imponerat i VM-­debuten. Han inledde med att ta poäng i Qatar och körde sedan ännu bättre i Thailand. Efter två deltävlingar ligger sonen till skidhjältarna Marie-Helen och Erik Östlund elva i VM. En mycket stark insats och nästa deltävling avgörs i Nederländerna under påsk­helgen.

Jimmy Eriksson

Racerföraren kör för sin framtid. Han lyckades få ett GP2-test med Arden i Barcelona och körde bra. Nu hoppas han på en styrning för resten av säsongen. Även Gustav Malja, som redan har säkrat säsongen, testade bra i Barcelona och avslutade det sista passet i topp. Eriksson var tvåa, ungefär fem tiondelar efter sin landsman.

Marcus Ericsson

F1-föraren är klar för Örebro Race Day som körs i september. Då ska han köra F1 på gatorna i sin hemstad.

Fredrik Åhlin

Han inledde med en andraplats i det brittiska rallymästerskapet. Tre svenska ekipage var med, samtliga tog en pallplats, Åhlin och Morten Erik Abrahamsen slutade tvåa totalt, Mattias Adielsson och Andreas Johansson var trea i juniorklassen. Robert Blomberg och Lars Andersson slutade tvåa i MSA BRC National Rally Cup.

Jari Matti Latvala

Efter missarna i Monte Carlo och Sverige flög Latvala till segern i Mexikos VM-rally, men Sebastien Ogier leder VM.

Följ ämnen i artikeln