Ericsson: "Schumi" inte den mest sympatiske

Uppdaterad 2015-10-25 | Publicerad 2015-10-24

Schumacher fick folk med sig, enligt Ericsson.

Marcus Ericsson har en bit kvar till F1-toppen. Men när det gäller att få teamet med sig är han nöjd – och jämför sig själv med Michael Schumacher.

– Även om han inte alltid var den mest sympatiske utåt så hade han ändå en enorm förmåga att få teamet som han var hos bakom sig, säger Ericsson till na.se.

Marcus Ericsson har hittills skrapat ihop nio poäng i årets formel 1-serie och i helgen fortsätter kampen för att bli nummer ett i Sauberstallet, en plats som just nu innehas av Felipe Nasr.

Men Ericsson tycker själv att han är steget före när det gäller en sak:

– Jag tror att jag är rätt så bra på att få folk bakom mig, på nåt sätt. Det är en otroligt viktig egenskap, speciellt i formel 1 där det är så stora team och så mycket människor som jobbar varje dag för förarna, säger han till NA.

Likhet mellan Ericsson och Schumacher

En egenskap som en annan F1-förare – Michael Schumacher – också hade.

– Utan några jämförelser i övrigt så var en av Schumachers storheter att han fick hela Ferrari bakom sig. Det var en av de stora anledningarna att han blev så pass framgångsrik. Även om han inte alltid var den mest sympatiske utåt så hade han ändå en enorm förmåga att få teamet som han var hos bakom sig. Det är en väldigt viktig detalj i formel 1. Det är många förare i F1 som är egocentriska och väldigt uppe i sig själva.

Schumacher kämpar, två år efter olyckan när han var nära att mista livet, fortfarande med rehabiliteringen där den senaste uppdateringen om hans tillstånd är att han gör framsteg men att det går långsamt.

Massivt regnande ställer till det inför söndagens VM-deltävling i formel 1 i Austin Texas. Lördagens sista träning före kvalet försenades gång på gång, kördes till slut inför tomma läktare av säkerhetsskäl, och innebar att kvalet ställdes in och körs först på söndagsmorgonen lokal tid.

VM-ledande Lewis Hamilton tog sig snabbast runt banan i vätan i sin Mercedes, närmast före Sebastian Vettel i Ferrari. Flera förare vattenplanade och kanade av banan. Bland annat knäckte Hamiltons stallkollega Nico Rosberg frontvingen på sin bil då han åkte ut i skyddsbarriären.

Senast ett kval flyttades till söndagen var under Australiens GP i Melbourne våren 2013.