E-sport-SM visar upp spelarnas verklighet

Publicerad 2012-01-27

E-sport handlar inte om våld – utan om spelarnas passion

2012 är e-sporten är en lika naturlig del av människors vardag som korpfotboll. Det är också året då e-sport-SM når Växjö. En tävling du kan följa via Aftonbladets direktsändning imorgon.

Det är en chans alla borde ta.

Jag är inte helt säker, men jag tror det var 1986 som två av mitt livs största kärlekshistorier tog sin riktiga början. Två små stabbiga män slet varsitt stort stycke hjärta ur kroppen på mig – och jag blev aldrig densamme igen.

Den ena sträckte upp en arm och avgjorde en kvartsfinal i fotbolls-VM. När den andra sträckte upp sin arm krossade han ett tegelblock, åt en svamp och blev lite längre. Det var inte den första gången mitt sjuåriga jag exponerades för varken sport eller spel, men det var där någonstans jag fastnade för gott.

Lagkänsla vid tangentbordet

Tio år senare förenades de båda förälskelserna på riktigt för första gången. ”Quake” lanserades ungefär samtidigt som jag la min egen ”fotbollskarriär” på hyllan. Det var nu som individuellt, tävlingsinriktat online-spelande blev en verklighet för den breda massan. I ”Counter-strike” upplevde jag lagkänsla för första gången vid mitt tangentbord. Samtidigt som fotbollen kommersialiserades sönder och samman av tv-bolag och oljeintressen växte den elektroniska sportvärlden sig stark tack vare gräsrötter. Unga människor arrangerade nätligor och lan-festivaler.

Ett par år efter att jag klivit upp en pinne på gubbstegen och börjat spela korpfotboll lanserades ”Starcraft II” och lyfte e-sportandet till nästa nivå. Under en höstsäsong på fotbollsplanen upplever jag slagsmål vuxna män emellan. Korsbandsskador. Sönderrivna kläder. Könsord. Samtidigt är ”Starcraft II”-scenens största skandal när ett svenskt proffs inte orkar anstränga sig i en meningslös gruppspelsmatch.

Våldet är inte tjusningen

E-sport-SM ger inte bara de redan inbitna en chans att mäta sina färdigheter mot likasinnade. Det är också ett utmärkt tillfälle för de nyfikna (och livrädda) att se vad de ”våldsamma datorspelen” egentligen representerar. För samtidigt som etablerade forskare brottas mot medierådet i frågan om huruvida tv- och datorspel gör kidsen våldsamma växer den unga folkrörelse som är e-sport så det knakar.

”Counter-strike”, ”Starcraft II” och ”Super street fighter IV” är våldsamma spel, inget snack om saken. Barn, ungdomar och vuxna tävlar i att skjuta folk i huvudet, bränna varandra med eldbollar och smälta ner marinkårssoldater med slemmigt utomjordingsspott.

Men för den som tävlar i spel är våldet inte ens sekundärt. Där är det istället tävlingsaspekten, att överlista och utmanövrera sin motståndare, som är precis hela tjusningen. Och här finns varken skrikande sidlinjeföräldrar eller huliganer.

Så om du har möjlighet, besök SM-kvaltävlingen i Växjö – eller se tävlingarna live via vår strömmade sändning. Kanske blir det början på din kärlekshistoria.

Michael Gill