Gänget som svänger

Uppdaterad 2015-06-22 | Publicerad 2015-06-20

Sjögren: Tre dagar med U21 har gett fansen mer än tre år med a-landslaget

spontanshowen Inför mötet med Italien höll Sverige en presskonferens. Förbundskapten Håkan Ericson och spelarna Oscar Hiljemark samt Robin Quaison satt vid podiet.De övriga spelarna väntade utanför, på trottoaren, där de lyssnade på musik från en bärbar högtalare. När Sportbladets fotograf smög fram och började filma gänget valde John Guidetti att byta låt – och sedan bjöd de på en exklusiv version av den inofficiella EM-låten. Foto

brno. Vi har fått höra att det stjäl energi från de svenska a-landslagsspelarna att tala till de svenska fansen.

Nu står vi i Tjeckien med ett ungt landslag som knäckt koden och listat ut hur det i stället ska ge dem energi.

Välkommen till de svenska fansens landslag.

Sportbladet i dag.

I en tid där ett EM-kval på hemmaplan med Zlatan Ibrahimovic inte längre per automatik innebär en utsåld arena kommer svensk fotboll ställas inför nya utmaningar. Det handlar om att försöka bibehålla intresset även när den svenska fotbollshistoriens bästa och mest intressanta spelare lägger skorna på hyllan.

Samtidigt har förbundet under Zlatans tid byggt en mur mellan sig och de svenska fansen. Taktiken verkar ha varit att låta supportrarna läsa och se så lite som möjligt av spelarna utanför planen.

Intervjutillfällen har kapats till minutkorta händelser. Det kan sluta med att sex personer hänger över ett rep för att få sex korta kommentarer från Pierre Bengtsson inför en träningsmatch på Friends Arena. Det är vad fansen bjudits på som läsning.

Spelarna älskar det

På tre dagar med U21-landslaget har vi fått mer av värde än de senaste tre åren med a-landslaget.

Det är generöst, det är öppet och kanske viktigast av allt – spelarna älskar det. De skickar budskap till supportrarna, de styr rapporteringen och de eldar i gång varandra med ärliga och öppna uttalanden.

När Oscar Hiljemark ska ha presskonferens dundrar han in med orden ”Hello! Okay! Press conference!”. Jag har sällan sett en spelare så inspirerad av att få träffa pressen.

Vi har ofta fått höra att medieaktiviteterna hos a-landslaget stjäl energi från spelarna om de blir för många. U21-landslaget lyckas skapa energi av precis samma aktiviteter.

Samtidigt som förbundskapten Håkan Ericson höll presskonferens på matcharenan dagen innan premiären mot Italien valde John Guidetti med flera utanför arenan att skapa en spontan musikvideo till EM-låten de själva initierat. En låt Guidetti tagit fram och spelare efter spelare sedan hyllat som en framgångsfaktor.

Det handlade inte om att bjuda pressen på det. Det handlade om att bjuda fansen på det. Det är trots allt för dem de spelar fotboll. Det är trots allt för dem Svenska fotbollförbundet över huvud taget existerar. Det är dem spelarna talar till när de möter pressen. Det är dem svenska a-landslaget för herrar, och nu även för damer, till stor del valt att stänga ute.

Milosevic: Gör det för ett helt land

Men U21-landslaget talar till – och spelar för – fansen. ”Alla blågula var här för oss, och vi ville göra det för dem. Samma för er här, ni är från Sverige. Man försöker göra det för ett helt land. Det är för ett helt land”, som Alexander Milosevic beskrev det.

Vilka svenska herr- och damlandslaget spelar för får de svara på. Klart är att U21-landslaget är svenska fansens landslag.

TRE EXEMPEL PÅ U21-HERRARNAS TILLGÄNGLIGHET

• Sveriges U21-lag har som enda landslag mixad zon där spelarna gör intervjuer dagen innan match. Dagen efter match bjuds både på förbundskapten Håkan Ericson och ett koppel av spelare.

• Under matchen interagerar spelarna hela tiden med de svenska fansen för att lyfta stämningen och skapa energi.

• Efter matchen gör spelarna intervjuer redan innan de duschat så att även dagstidningarnas läsare ska hinna få höra spelarnas analyser – något som visat sig vara en omöjlighet för det svenska a-landslaget.