Landslagets charmoffensiv mitt under krisen

”Det är sånt andra landslag redan gör”

Publicerad 2023-10-16

BRYSSEL. Mitt under värsta krisen på flera år går landslaget på charmoffensiv – på sociala medier.

Aldrig har spelarna bjudit så mycket på sig själva på Blågults konton.

– Det kan göra att svenska folket står bakom oss mer och vi blir ett samlat land och landslag, säger Emil Holm.

Belgien-Sverige bryts efter dödsskjutningen – vägrade spela vidare


Anthony Elanga visar upp sitt hotellrum och sin packning.

Landslaget sjunger för födelsedagsbarnet Robin Quaison.

Victor Nilsson Lindelöf kastar pil (mitt i prick dessutom).

Filip Helander och Mattias Svanberg badar isbad.

Herrlandslaget, känt för att vara ett av våra mest stängda landslag, har aldrig bjudit så mycket på sig själva i landslagets officiella sociala medier-kanaler som i höst.

Bakom kulisserna-inläggen på landslagets Instagram har mångdubblats under hösten jämfört med i våras, då flödet under samlingarna nästan uteslutande bestod av bilder och klipp från träningar, matcher och när spelarna kom till hotellet första gången.

– Att svenska folket får lära känna oss spelare lite mer kan göra att svenska folket står bakom oss mer och vi blir ett samlat land och landslag. Det tror jag är bra för framtiden, säger högerbacken Emil Holm som man kunde se i ett quiz om sina lagkamrater mot Samuel Gustafsson i ett inlägg under den här samlingen.

– Vi gör det för att få med svenska folket i vad vi gör bakom kulisserna, hur vi tar oss dit (till samlingarna), vad vi gör i omklädningsrummet ibland eller hur vi fördriver tiden. Det är kul så att man inte bara läser i era tidningar om vad som händer utan att även de som är på Instagram får en inblick i vad vi gör, säger Emil Forsberg, som lät sig filmas och intervjuas i bilen när han skulle anlända till spelarhotellet under samlingen i september.


Läs också: Sveriges startelva mot Belgien – Jesper Karlsson på bänken igen


Emil Holm.

”Ingen medveten strategi”

Samtidigt har landslaget gått in i sitt största mörker på flera år. Man är mycket nära att missa EM för första gången på 28 år, popularitetssiffrorna dalar, publiken sviker och Janne Andersson är starkt ifrågasatt.

En medveten charmoffensiv mitt under krisen eller?

Nej, inte alls, enligt förbundets sociala medier-ansvarige Andreas Hård som jobbat nära herrlandslaget sedan början av 2020.

– Det har ingenting med det att göra. Det är ingen ny eller medveten strategi utan något vi har jobbat för länge; att visa laget och vilka spelarna är både som individer och i grupp. Det började med ”Landslaget från insidan” på YouTube för flera år sedan, säger Hård.

Man ser honom med kameran i högsta hugg nästan hela tiden samtidigt som han rör sig i och runt truppen.

– Jag har jobbat kontinuerligt med att få spelarnas och ledarnas förtroende att visa vilka vi är. Det känns som vi verkligen är där nu och det är väldigt roligt. Vi gör egentligen sånt som klubblagen och andra landslag redan gör. Det ser spelarna förstås och det har gett en förståelse för det här.

”Det är ett maratonlopp”

Spelarna kan förstås stoppa Hård från att lägga ut bilder och klipp på dem som de inte vill visa. Men framför allt bollar han med förbundskapten Janne Andersson.

– Janne är positiv till det här och har varit till stor hjälp. Han vet ungefär hur vi jobbar och tänker, säger Hård.

Varken Holm eller Forsberg vill tillstå att det skulle vara extra viktigt att bjuda på sig själv nu när det gått knackigt sportsligt.

– Nej, det tror jag inte. Det är ett maratonlopp. Vi ska vara bra över längre tid och då är det bra att vi gör samma i både med- och motgång. Så man inte bara gör det när det går åt ett håll utan göra samma hela tiden, säger Holm.

– Det brukar bli så mycket negativt ändå när det går tungt. Oavsett vad så är det viktigt att visa vad vi gör, att vi har roligt och har en riktigt bra stämning i truppen. Det har vi haft den här veckan, säger Forsberg.