Kan höja lönen med hundratals miljoner

Publicerad 2014-02-07

Utklassad i världstoppen – nu agerar Zlatan

Zlatan Ibrahimovic kom fyra när världens bästa spelare prisades vid Ballon d'Or-galan.

Men svensken har sedan länge varit fullständigt utklassad i en annan kategori: Reklam.

Efter ett inkomstbortfall på hundratals miljoner kronor verkar 32-åringen nu ha agerat.

Först kom appen, sedan bilder från ett tv-spelsföretag och nyligen den mycket omtalade bilreklamen. Nu joggar Zlatan Ibrahimovic också runt i Paris och gör reklam för deodorant. En tydlig förändring i stjärnans marknadsstrategi.

”Jag tjänar tillräckligt ändå”

Tidigare har Ibrahimovic varit mycket restriktiv med reklam och egentligen bara haft ett kontrakt, med sin skotillverkare. När Sportbladet i juni förra året frågade varför förklarade Zlatan att vinsten var för liten.

– Det är något man bygger upp... eller så är man det. Men hålla på att göra småreklam... jag tjänar tillräckligt bra för att klara mig. Jag behöver inte­ det, sa Zlatan.

Henrik Uggla, docent i varumärkesstrategier på KTH, uppskattade då att Ibrahimovic åtminstone skulle kunna fördubbla sina dåvarande reklaminkomster på omkring 16 miljoner kronor. Det innebär att anfallaren under en tioårsperiod tackat nej till flera hundra miljoner kronor genom att inte göra reklam.

Sämst på topp tio

Men sedan dess har som sagt mycket hänt. Zlatans ansikte syns nu i allt fler sammanhang vilket också lär få effekt på den penninglista över fotbollsspelare som Forbes presenterar. I skrivande stund har bara fem fotbollsspelare på den listan högre lön än Zlatan. Men alla övriga nio på topp tio drar in mer än svensken på reklam.

Till David Beckhams höjder verkar dock inte Ibrahimovic sikta.

– Antingen är man den imagekillen eller inte. Jag spelade själv med Beckham nu och mediemässigt har jag aldrig sett något liknande. Alla är nyfikna och alla är ute efter honom, sa Zlatan i juni.

Följ ämnen i artikeln