Kommunen kallar ÖFK till möte

Publicerad 2016-04-06

”Ska göra rätt för sig”

Efter Sportbladets granskning kallar Östersunds kommun till ett möte med ÖFK för att undersöka om klubben har satt i system att låta skulder för skatter och arbetsgivaravgifter gå till Kronofogden innan de betalas.

– Det är aldrig bra att använda skattekontot som regulator, säger kommunstyrelsens ordförande Ann Sofie Andersson (S).

Sedan 2014 har ÖFK haft skulder för skatter och arbetsgivaravgifter på över 4,5 miljoner kronor som nått Kronofogden. Senaste skulden på 670 525 kronor betalades 9 mars i år.

– Tyvärr är de inte ensamma inom idrotten att ha det kämpigt, att pengarna flyter in olika under året. Men det är inte bra med en ekonomi där man inte gör rätt för sig när det gäller skatter och arbetsgivaravgifter, säger Ann Sofie Andersson.

Ska det ses som att ÖFK har satt i system att vänta till skulderna når Kronofogden för att sedan betala?

– Jag kan inte kommentera det. Jag har inte den insynen på det sättet. Vi har fått en redovisning hur pengar flyter in och vilka utgifter de har. Vi har löpande träffar med klubben så det är naturligt att vi nu tar en kontakt också om detta.

Investerat 10,5 miljoner

Östersunds kommun har i år investerat 10,5 miljoner i Jämtkraft arena samt höjt den årliga sponsringen från 250 000 kronor till 700 000 kronor för att bland annat synas på ÖFK:s matchställ och reklamskyltar.

– Vi är helt överens om att detta är ett bra avtal för Östersunds kommun. ÖFK:s värdegrundsarbete och tydliga ställningstagande för mångfald berikar Östersund och är bra för Östersund kommuns varumärke. Vi har redan fått valuta för pengarna i både nationell och internationell media.

– Vad gäller arenan så är merparten en finansiering som ÖFK betalar tillbaka via höjd hyra. Den del kommunen står för handlar om att andra föreningar kan hyra in sig och ha nytta av arenan. Där gör ÖFK rätt för sig.

”Väl använda pengar”

Ord som ”kommundopning" brukar användas när kommuner går in med pengar i idrottsföreningar – är det någon skillnad i det här fallet?

– Jag kan bara jämföra med Sundsvalls kommun som betalar 1,25 miljoner till ”Giffarna”, vi betalar 700 000 kronor. För oss är det väl använda pengar för den marknadsföring vi får på hemmaplan, ute i Sverige och utomlands.

Vad får ni för marknadsföring utomlands?

– Senast i lördags var det en helsida i The Guardian om klubben och Graham Potter. Det där följer vi noga, säger kommunstyrelsens ordförande Ann Sofie Andersson (S).

Följ ämnen i artikeln