Comebacken – en kommersiell fullträff

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-08-13

Tillbaka i Barcelona och flytt­ryktena avlöser varandra.

Men på hemmaplan har Zlatan Ibrahimovic tagit ett steg närmare karriärens slutmål – en plats i historieböckerna.

– Den ledarskapsförmågan som han har visat är sista pusselbiten för att vinna över hela folket på sin sida, säger varumärkesexperten Niklas Olovzon.

Succé i återkomsten i blågult.

Comebacken i Blågult slutade i total succé.

I gårdagens Sportbladet fylldes ett helt uppslag av hyllningar till Zlatan och hyllningar från Zlatan.

Och i tv-intervjun efter matchen på Råsunda förklarade anfallaren vad som motiverar honom.

– Jag vill bli ihågkommen av alla supportrar och förhoppningsvis hamna i historieböckerna.

Kritiker kan tänka om

Men det är inte bara sportsligt som Zlatan kan dra nytta av succén – comebacken innebär även en kommersiell fullträff.

Enligt uppgifter till Sportbladet är Zlatan just nu inne i ett viktigt skede i samarbetet med en internationell konsult som utvecklar stjärnans personliga varumärke.

– Inga kommentarer, säger Mika Leipistö som sedan i mars är Zlatans varumärkesagent.

De senaste dagarnas charmoffensiv kunde inte ha kommit lägligare efter en sommar utan VM, turbulens i Barcelona och tidigare bojkott i Blågult.

– Zlatan skapar känslor hos människor och det finns fortfarande en stor del som tycker mindre bra om honom. Men den ledarskapsförmågan och laglojaliteten som Zlatan nu visar upp är ett steg i rätt riktning, säger varumärkesexperten Niklas Olovzon på Sports & Brands.