DAZN köper rättigheterna för Uefa Womens Champions League

Publicerad 2021-06-30

Nu är det klart.

Den globala mediebolaget DAZN har införskaffat rättigheterna till Uefa Womens Champions League i kommande fyra säsonger – vilket innebär att samtliga matcher från gruppspelet och framåt kommer att streamas live.

– Jag är så glad att det äntligen händer, säger landslagskaptenen och Rosengårdsstjärnan Caroline Seger till Sportbladet.

För första gången någonsin så har en och samma medieaktör förvärvat rättigheterna för hela Champions League-slutspelet på damsidan.

Från gruppspel och framåt, under de kommande fyra säsongerna, kommer samtliga matcher i Uefa Womens Champions League att sändas av den globala streamingtjänsten och mediebolaget DAZN. Detta i ett samarbete med Youtube, där samtliga matcher kommande och nästkommande säsong kommer att livesändas gratis.

En nyhet som glädjer Rosengårdsstjärnan och landslagskaptenen Caroline Seger.

– Naturligtvis hade man önskat detta tidigare. Att det redan skulle ha funnits under många år. Att de gör den här satsningen och köper upp rättigheterna. Att man kan se det på samma ställe i stället för att ha alla olika tjänster. För mig är detta bara positivt att det bara är en aktör som gör detta så vi kan samla det och göra det enkelt för många, säger Seger till Sportbladet.

”Varit med på hela resan”

Seger har själv varit aktiv i just Champions League-sammanhang under många år.

– Jag har varit med på hela resan. Man har ju tidigare fått leta väldigt hårt för att hitta någon form av möjlighet att se CL-matcherna. Nu kommer vi nå ut till miljoner om inte miljarder tittare. Att nu bara kunna välja att se det live och att der erbjuds. Att det blir enkelt att följa.

Har du märkt att intresset för turneringen ökat med åren?

Vi märker ju allt kring mästerskapen hur mycket det har växt och intresset som finns. Att man inte kan gömma sig bakom att det inte finns intresse. Man märker att folk pratar om det att det satsas mer och att det tillkommer pengar. Man är bara enormt glad att det händer saker och att vi går framåt. Känns som det är nu eller aldrig för många att hänga på tåget.

”Varumärket växer”

Caroline Seger tror också att det kommer innebära en stor ekonomisk boost för klubbarna, inte enbart i form av att de får ta del av rättighetspengar.

– Detta kommer få klubbar att verkligen sträva efter den där CL-platsen. Man kommer veta att det kommer bli en kickback. Varumärket växer och fler sponsorer kommer vilja synas med dig då det är globalt, säger Seger.

– Det är bara en våg av positivitet. Man brinner för detta och att det händer är fantastiskt.

Under den gångna säsongen har flera av matcherna i turneringen gått att se för alla pluskunder hos Sportbladet.

Se OBOS damallsvenskan – starta ditt abonnemang här!