Malmös supportrar rasar över nya matchtröjan

Publicerad 2022-07-05

Under tisdagsförmiddagen presenterade Malmö sitt nya tredjeställ ”European Nights”.

Ett ställ som inte togs emot väl av supportrarna, som rasar i sociala medier.

– Vi är medvetna om att varje gång vi släpper en ny matchtröja blir det reaktioner, säger Malmös marknadschef Anna Nordström Carlsson.

Följ ämnen
Malmö FF

På tisdag kväll tar Malmö emot Vikingur Reykjavik i första kvalomgången till årets Champions League.

Då passade Malmö under förmiddagen på att presentera sitt nya tredjeställ ”European Nights”. En blinkning till framgångarna i Europa de senaste åren med slagordet ”en hyllning till kvällarna som tog oss hit”.

PLUS: Stort dilemma för MFF: ”Vår stora utmaning”


Allt gott, hade man kunnat tro.

I sociala medier rasar supportrar på tröjan.

”En hyllning? Fy fan vilket jävla skämt ni är. Blir bara värre och värre”, skriver en supporter.

”Kvällarna som tog oss hit? Har ni knarkat?”, skriver en annan.

”En förolämpning mot kvällarna tog oss hit”, skriver en tredje.

Mörkblå matchtröja

Matchtröjan är till störst del mörkt blå, förutom ett fåtal rosa detaljer, bland annat i Puma-loggan och den stora Volkwagens-loggan mitt på tröjan. Klubbemblemet är mörkblått.

Marknadschefen Anna Nordström Carlsson tar kritiken med ro.

– I de flesta sammanhangen spelar vi med en tröja som är blå och vit. Då tänker vi att, med tanke på att vi är vana vid att vara långt framme och tidiga med att testa nya saker, så tycker vi att detta var något vi ville prova den här gången. Sedan får vi utvärdera.

Hon fortsätter:

– Vi är väldigt glada för att vi har engagerade supportrar. Vi får se vad det här leder till framöver. Det kanske finns ett gäng där ute som tycker tröjan är snygg och fin?

Majoriteten av kritiken från supportrarna handlar om klubbemblemet hamnar i skymundan.

– Tittar du på matchtröjor generellt sett är vi ju inte det inget nytt att göra en tröja som går ton-i-ton. Vi är ju inte först med det. Vi tycker det var spännande den här gången, förklarar Nordström Carlsson.

Anna Nordström Carlsson.

Hur är tröjan en hyllning till era Europaframgångar?

– Vi har varit i Europa sedan 2014 på högsta nivå med svenska mått mätt. Detta är en del av en större lansering. Det är allt från Milan till Manchester City, Marseilles och liknande som är med. Som tredjetröja kunde det vara kul och spännande att göra någonting nytt. Nu får vi utvärdera det för framtiden. Vi har också fått positiva reaktioner, det är lätt att hänga upp sig på det negativa.

Hur har ni tänkt kring färgvalet?

– Det är en mörk blå tröja. Det finns ingen historisk koppling. Kopplingen är att vi är en del av en större lansering och då tyckte vi att det var spännande att använda den typen av färger. 

En hyllning till kvällarna som tog oss hit. När vi ikväll inleder årets Europaspel lanserar vi vårt senaste
bortaställ.