Nya kaoset – kan inte betala tillbaka pengarna

V75-spelen kunde inte lämnas in på nyårsafton • Dagen efter: Problem med återbetalning av insatserna

Uppdaterad 2022-01-06 | Publicerad 2022-01-01

Klockan 15.09 i går gick det fortsatt inte att logga in på ATG.

83 miljoner kronor i jackpott på V75 – då kraschade ATG:s sajt och massvis med kunder kunde inte lämna in sina V75-spel.

Nu har spelbolaget ATG problem att betala tillbaka insatserna till de kunder som inte fick in sina spel – främst andelsspel.

– I nuläget kan jag inte ge någon prognos om när återbetalningen kan genomföras, säger Nicklas Jonsson, Head och Horse Betting på spelbolaget.

Tidernas rekordvinst på V75 låg i potten på nyårsafton när tävlingarna avgjordes på Halmstad.

Klockan 15.00 var det spelstopp på V75 men en halvtimme innan start möttes många kunder av problem. Det gick inte att logga in på ATG-kontot – och V75-spelen kunde inte lämnas in.

Starten sköts i 15 minuter till klockan 15.15. Trots att problemen kvarstod så startade V75. Det fick kunderna som inte lyckades få in sina V75-spel att rasa.

”En ren katastrof att man inte kan lägga spel, tack ATG...”.

”Länge sedan jag var så här arg och besviken...”.

Så löd två av de arga kommentarerna i Trav365:s livechatt.

– Det är oerhört tråkigt och jag kan bara beklaga det som hänt, sa Nicklas Jonsson, Head of Horse Betting på ATG till Trav365 då.

”Följd av problemen”

Dagen efter upplevs fortsatta problem. Andelssystem för miljontals kronor hann inte att lämnas in under fredagen och nu har spelbolaget ATG problem att betala tillbaka insatserna till de kunder som var med på ett andelssystem som inte blev inlämnat. Flertalet läsare har kontaktat Sportbladet om problemen.

Strax efter klockan 14.00 på nyårsdagen skrev ATG följande på sin hemsida:

”Återbetalning: Med anledning av fredagens tekniska problem har återbetalningen av köpta, men inte inlämnade, andelar inte fungerat som det ska. Vi beklagar detta och jobbar för fullt med att åtgärda felet och återbetala gjorda insatser”.

För Trav365 utvecklas Nicklas Jonsson, Head of Horse Betting på spelbolaget:

– Det stämmer att återbetalningen inte har fungerat. Det är en följd av gårdagens problem och vi jobbar för fullt för att åtgärda detta så snabbt det bara går. I nuläget kan jag inte ge någon prognos om när återbetalningen kan genomföras. Vi återkommer med mer information på ATG.se när vi kommit lite längre i arbetet.

”Känns oerhört tråkigt”

I dagsläget, vad säger er analys, vad gick fel?

– Vi hade ett extremt högt tryck i våra system den sista halvtimmen innan start av V75. Det är en komplex miljö där flera olika system är kopplade till varandra. Att belastningen skulle bli hög hade vi på olika sätt förberett oss på. Men med facit i hand räckte det inte till. Det är oerhört beklagligt och vi har nu högsta fokus på att hitta och åtgärda de bakomliggande problemen.

Hur jobbar ni vidare med er analys så detta inte sker igen?

– Jag önskar att jag kunde lova att vi aldrig mer kommer att ha några tekniska problem. Det känns oerhört tråkigt att göra kunderna besvikna, men det går inte att lämna några garantier. Det jag kan lova är att vi hela tiden jobbar stenhårt för att förbättra och justera för att minimera riskerna för omfattande problem likt det som hände på nyårsafton.

Senare under nyårsdagen kom följande meddelande på ATG.se:

Återbetalningen påbörjad: Återbetalning av köpta men inte inlämnade andelar är nu igång. Arbetet sker manuellt och det kan därför fortfarande dröja innan alla transaktioner är genomförda.

Under lördagen körs årets första V75-omgång på Bollnäs. Spelstopp klockan 16.20.

ATG:s sajt strax efter klockan 14.00 på nyårsdagen.

Följ ämnen i artikeln