Italiensk klassiker – på ren svenska

Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2007-04-30

Budgetbygge inspirerat av Alfa Romeos legendariska racerbil

Det går ett rykte i Motala. En excentrisk miljonär lär använda sin gamla Alfa Romeo-racer från 1932 som bruksbil. Till råga på allt saknar vagnen skärmar och är inte ens renoverad.

Sanningen är dock ännu häftigare än ryktet. Ty Peter Ausgård bygger hellre egna grejer av sådant andra slänger, än köper färdiga prylar.

Och om han överhuvudtaget skulle hitta en Alfa Romeo 2300 från 1932 som var till salu, så skulle den kosta åtskilliga miljoner.

Ser ut som på 1930-talet

Peters vagn är alltså inte bara ett förvånansvärt intelligent budget

bygge utan har även en elegant patina. Det ser helt enkelt ut som om bilen är 60 år gammal, istället för sex.

Bilen används i ur och skur

Allt började 1999. Tillsammans med en kompis slaktade Peter en Alfetta och började bygga en sportbil runt dess mekanik. Efter en tid hoppade polaren av projektet, men Peter kämpade vidare och byggde klart så långt att kärran kunde testas på olika racerbanor under klubbträffar.

– Bilen överstyrde i början, men med längre hjulbas och en massa andra förbättringar blev den riktigt rolig att köra, berättar Peter.

Slutligen fungerade allt så bra att ekipaget besiktigades och har sedan dess använts i ur och skur under två och ett halvt år. När jag besöker ”Ausgårds Svets & Allreparationer” har motorn dock tappat kompressionen på ett par cylindrar.

– Jag lämnade in toppen på renovering, men det blev alltså ett backjobb. Du får komma tillbaks när jag har lagt in reservmotorn.

Jo, det kommer jag absolut att göra. Reservmaskinens 2 liter och nästan 140 hästar låter som den perfekta kraftkällan i en vagn med tjänstevikten runt 700 kg. Peter har själv blivit så förtjust i konceptet att han ska börja sälja ramar och karosser som folk själva kan plocka ihop med delar från en Alfetta. Därefter är det naturligtvis upp till var och en om man vill bygga en penselmålad budgetbil, som Peter, eller en tråkigt superblank finbil, som så många andra.

Bosse Andersson (bildoktorn@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln