Världens snyggaste hoj

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2007-09-11

Svensk vann VM med sitt eget bygge

Världsmästaren i att bygga snygga motorcyklar kommer från Sverige.

När VM (AMD World Championship) avgjordes i Sturgis i USA i början av augusti var det tävlingens ende svensk, Stellan Egeland, som slog hundratals andra på fingrarna med sitt extrema bygge Hulster 8 valve.

Stellan har byggt bilar i hela sitt vuxna liv och var med i VM redan förra året med en annan motorcykel. Då blev han trea.

Innan Stellan Egeland byggde sin förra motorcykel ”Esox Luscious” 2006 var han ett okänt namn i den europeiska hojbyggarvärlden.

Renoverar bilar till vardags

Till vardags renoverar och bygger Stellan och kollegan David ”Drusse” Månsson om bilar i den egna firman Se Service.

Från början var det bara meningen att det skulle bli ett försök på att ta förstapris i VM, men efter att Stellan och Drusse varit i USA ändrades fokus på hur framtiden skulle se ut.

– Jag fick se ringen, säger Stellan.

Världsmästaren får nämligen en stor rubinförsedd guldring med inskriptionen ”World champion”. En sådan var han tvungen att ha. Planerna på en ny motorcykel började smidas redan innan VM-tävlingen 2006 var avgjord. Nästa gång skulle det bli ännu mer extremt.

–Vi var inne på lite olika spår, men redan tidigt tittade vi på speedway-hojar, säger Drusse.

Fullt av skisser

Hela fikarummet i verkstaden är fullt av datorprintar. En del på speedwayhojar, andra på skisser med HD-motorer inklämda i en speedwayram. Man skulle kunna samla alla utskrifter och följa Stellans tidiga funderingar för att spåra varifrån idéerna till olika detaljlösningar kommer, men just nu ligger allt i en enda röra.

Att det skulle vara en HD-motor var självklart. Böcker med gamla motorcyklar luslästes för att samla inspiration. Mycket från amerikanska 20- och 30-talsjärn, men mest från engelska Rudge Ulster. En encylindrig 500 med bronstoppar som 1937 marknadsfördes i reklamen som ”troligen världens snabbaste serietillverkade 500”. Detaljlösningar hos gamla maskiner från tidigt 1900-tal har ofta fått utgöra utgångspunkt till funderingarna. Det var bland annat här som idén att använda friliggande stötstänger först vädrades.

Cylindrar av brons

Att cylindrarna skulle tillverkas av brons var självklart. Det skulle visserligen bli mycket tyngre, men färgmässigt skulle det bli helt rätt. När vi frågar om de inte kunde ha målat cylind-rarna i bronsfärg istället blir Stellan lite upprörd.

–Det är fusk! Det är viktigt att det syns vilket material som använts. Det är en del av skönheten i ett bra bygge.

Ingenting är kromat heller på motorcykeln. Bara borstat, polerat eller förnicklat.

Manfred Holz/MC-nytt

Följ ämnen i artikeln