Astra mot Golf - stor test-duell

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2004-05-30

Nya Opel Astra är klart bättre än föregångaren. Det märker vi genast. Frågan är: Kan den rå på mästaren i klassen, VW Golf?

Nya Opel Astra är Golf-klassens senaste tillskott.

I dag utmanar den mästaren själv.

Mästaren, VW Golf, är också förnyad, men betydligt försiktigare.

Nya Astra har en design som känns mitt i prick. De skarpskurna dragen ger bilen en modern profil och lekfullheten i ritstiftet gör att man kan hitta nya, roliga detaljer även efter att ha gått flera varv runt.

Även om design och smak alltid är något personligt så kan förmodligen många hålla med om att bilen är snygg, på ett spänstigt och tufft sätt.

Parkerad intill Volkswagen Golf, också den nyligen introducerad i sin femte generation, förstärks Astra-designen ytterligare.

Golf V är förnyad, men med betydligt försiktigare, Golftypisk linjeföring.

Rymligt bak

Opel har tagit ut svängarna mer.

Gemensamt för de båda nykomlingarna är att de fått ett rymligt baksäte. Det finns bra ben- och takutrymme även för den som mäter 185 centimeter.

Med lite god vilja går det faktiskt att sitta tre vuxna i bredd.

Därmed har Golf-klassen vuxit i mångsidighet och behöver man inte ett stort lastutrymme i övrigt så fyller Golf och Astra de flesta familjers transportbehov.

Bra väggrepp

Redan efter ett par timmars varierande körning i det undersköna, kurviga Roslagen kan vi slå fast:

Väggreppet hos nya Astra är imponerande bra. Man måste provocera Astra mycket innan antisladd-systemet (ej standard) behöver hjälpa till.

Nya Opel Astra är uppgraderad i ordets rätta betydelse. Tekniknivån är hög, åtminstone om man kryssar i några extra rutor i tillvalsprogrammet.

Bland extraprylarna finns strålkastare som svänger med ratten, däcktryckskontroll, elektriskt förstärkt kupéuppvärmning, elektroniskt styrda stötdämpare och en lång lista med olika komforthöjande paket.

Ett av de kryss man kan avstå från är "Easytronic", Opels manuella låda som växlar automatiskt i fem steg. Uppväxlingen sker med en förödande tråkig långsamhet.

Manuell låda är absolut att föredra - ihop med SportSwitch. Och låt "snabbgasen" vara standardinställning.

Vi byter över till VW Golf.

När dörren går igen upptäcker vi samma egenhet som på de fyra övriga Golf V vi provkört den senaste månaden: kupén är alldeles för tät!

Det är nästan omöjligt att stänga en Golf-dörr med normal kraft, varje gång måste man slå igen dörren så hårt att omgivningen tar betäckning och undrar om man är förbannad över något. Nåja, nästan i alla fall.

Mer skärpt

Kan då Golf mäta sig med det kompetenta beteendet som Astra har?

Jo, nog klarar sig Golf bra i väghållningsronden. Med sin nya flerlänk-bakaxel (Astra har fortfarande den gamla konstruktionen med halvstel U-balk) och fina känsla i styrningen känns Golf något mera skärpt, lite mer exakt i sitt beteende.

Men komforten i Golf upplever vi som något sämre än i Astra. Framför allt är det ett irriterande vägljud från baksätet som stör friden i kupén.

Till saken hör också att den 1,6-liters FSI-motor som sitter i Golf går ganska hårt, med ett oharmoniskt knattrande. Motorljudet i Astra är nästan helt borttrollat i landsvägsfart, vilket man tyvärr inte kan säga att Volkswagen lyckats med.

Men även VW Golf klarar sig mycket bra när det går fort och yvigt genom kurvorna. Precis som hos Astra måste man busa rejält innan antisladdsystemet hjälper till med stabiliteten.

Antisladd är inte standard på Golf 1,4 FSI, däremot med övriga motoralternativ.

Men båda bilarna i vårt test är de förmodat storsäljande 1,6-litersversionerna.

Piggare på högre varv

Motorkaraktärerna skiljer sig inte så mycket, möjligtvis känns Golf-motorn lite piggare på högre varv. Effektmässigt räcker de här maskinerna till även om man får planera omkörningarna på landsväg.

Gamla Golf IV hade en särställning i klassen med sin gedigna kvalitetskänsla.

Nya Golf V är en utmärkt bil, kvaliteten är lika hög men Golf är inte alls så överlägsen längre.

Opel ser ut att ha tagit ett jättekliv uppåt i kvalitet och nya Astra känns bättre på i princip allting än sin föregångare.

I den här matchen är det därför stentufft ända fram till 18:e hålet.

Golf-klassen är grym och det är många som vill utnämna sig själva som ledare. Ändå står vi till slut med ett testprotokoll där betygen väger över till Golfs fördel.

Kungakronan sitter alltså kvar - frågan är hur länge.

Opel Astra 1,6 16V

Utmanaren.

VW Golf 1,6 FSI

Mästaren.

Pär Brandt (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln