Brutalbra, Saab!

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-03-25

Robert Collin provkör nya drömbilen Aero X

ÄNGELHOLM

Framtidsdrömmen Aero X kostade 15 miljoner att bygga.

Men Saab har redan fått tillbaka pengarna med råge.

All världens bilpress skriver om bilen.

Aftonbladet provkörde den på flygflottiljen i Ängelholm.

Valet av testbana var inte en slump. Saab jobbar stenhårt på devisen ”jetflyg i generna”, och betonar sitt förflutna som både bil- och flygplanstilllverkare.

Flörtar med flygkulten

Legendariska stridsflygplan som Flygande Tunnan, Draken och Viggen tillverkades parallellt med bilmodellerna.

Konceptbilen Aero X flörtar vilt med flygkulten. Och det fungerar.

När jag kör ut ur hangaren och trampar ner gasen på startrakan är det svårt att inte känna sig som en stridspilot.

Vindrutan är välvd, som i ett stridsflygplan, taket är i glas, och interiören bidrar till rätta känslan med sina upplysta paneler.Dessutom bullrar det fruktansvärt och bilen både skakar och vibrerar.

Jodå, visst går tankarna snarare till stridsflyget än till framtidens lyxbilar.

Tänker inte dö sotdöden

Men det gör ingenting. Bilen ser bra ut, är spännande och talar tydligt om att Saab inte tänker dö sotdöden, att General Motors tänker utveckla Saab, att det kommer nya modeller, och att de ska vara ”Saabiska”.

25 biljournalister från Europa och USA kör konceptbilen den här veckan.

Följ ämnen i artikeln