Sportig Civic - lite mindre .. och lite roligare

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-04-27

Inte lika präktig som 5d-varianten   men en mindre, sportigare Civic blir också en lite roligare bil.

Nu finns Honda Civic även med tre dörrar.

Lite roligare, lite billigare.

Men också med mindre kupé och bagage.

Växelspaken sitter i panelen. Tufft.

Att Honda baserar sin sport-Civic (Type-R) på tredörrarskarossen är nog ingen slump. Här finns grundformen bättre bevarad med sin Civic-typiska kilform.

Den 5,5 centimeter högre familjevarianten med fem dörrar ger ett lite präktigare intryck och lillebrors nättare framtoning är alltså ingen synvilla. Bilen är 14,5 cm kortare och har 11 cm kortare axelavstånd.

När vi ändå är inne på kortandet kan det tilläggas att bagageutrymmet i tredörrarskarossen rymmer 55 liter mindre.

Men nu upplevs inte Civic med tre dörrar som en trång bil. Utrymmena räcker fint och även baksätet är förvånansvärt luftigt.

Snart märks varför: sittdynan är alltför låg och benen hamnar i en obekvämt skarp vinkel. Framstolarna har tydlig, skön skålning men tyvärr ryggstöds-lutning i glesa hack. Och det är bara på passagerarsidan som hela stolen åker fram när det ska släppas in baksätesfolk.

Antisladdsystem saknas

Men 3-dörrarsbilen erbjuder en fin körupplevelse. Den exakta styrningen, smidiga växelföringen (sitter i panelen) liksom de nättare dimensionerna borgar för detta.

Vintertid kan ett lätt överstyrt vägbeteende konstateras. Kul kan tyckas – men det är upp till föraren att korrigera, för något elektroniskt antisladdsystem finns inte.

Motorn på 1,6 liter är mer efterfrågad än 1,4:an, enligt Honda. Den varvar villigt men gör sig också ljudligt påmind allt som oftast.

Civic med tre dörrar är alltså lite mindre men lär duga för många. Det finns nämligen 10 000 kronor att spara också.

Mikael Johnsson

Följ ämnen i artikeln