Gammal stöt för kortväxta

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-11-18

H-D 883 Sportster Low känns imponerande pigg

Harley-Davidson 883 Sportster känns ung och vital trots 50 år på marknaden. Även om motorcykeln funnits ”för evigt” så känns den piggare än många konkurrenter.

Sedan 2004 har alla H-D Sportster haft gummiupphängd motor och inför 50-årsjubileet får alla Harleys elektronisk insprutning. På 883-kubiksmodellerna har dessa åtgärder inneburit ett smärre mirakel. Vibrationerna som kvarstår är bara av den behagliga typen och insprutningen ger inte bara en jämn och fin motorgång, utan även en acceleration och ett vridmoment som matchar alla japanska customhojar av liknande kubikstorlek.

Vi testade den fjädringssänkta Low-modellen.

När man vrider på gashandtaget så händer det verkligen något. Tillräck

ligt för att det ska bli riktigt roligt att köra. För första gången kör vi dessutom en H-D Sportster som generalagenten inte har utrustat med ljud- och effekt-höjande avgasrör från Harleys dotterbolag Screaming Eagle. Ändå är det här den piggaste 883:an hittills.

Slår igenom på brunnslock

Sportster Low är snygg med sin låga profil. I år är den dessutom sänkt ytterligare ett par centimeter jämfört med förra året. Sadeln är låg och fjädringsvägen minimal. En förare som väger 85 kilo kan få framgaffeln att slå igenom bara genom att köra över ett brunnslock!

Bara lätta nedlägg åt vänster kan medföra att ramen (stödfästet) tar i asfalten med en kraftig smäll. Sadeln är dessutom stenhård och alla ojämnheter i vägbanan går rakt upp i ryggraden. Kanske mest beroende på att 61 millimeter fjädringsväg i stötdämparna blir noll millimeter när man sätter sig på hojen. Är man dessutom över 185 centimeter lång så blir det till att sitta med knäna under hakan. Den här cykeln är nog byggd för den som väger 45 kilo, är 150 centimeter lång och kör väldigt försiktigt.

Den lilla ”peanut”-tanken är Sportsterns kännetecken. Numera har hojen i alla fall bränslelampa som börjar lysa efter ungefär 15 mil, men vi efterlyser en färddator som visar hur mycket man har att köra innan det blir dags att tanka.

Blir den standard på nästa års Sportster kanske?

Harley-Davidson Sportster 883 Low

Manfred Holz/MC-Nytt

Följ ämnen i artikeln