Volvos bevis: ”Visar att vi är premium”

Publicerad 2015-08-19

Tre fjärdedelar väljer topputrustade XC90

Volvo har länge velat utmana lyxtyskarna.

Nu har de ”bevisat” att de är i nivå. Detta då allt fler köpare väljer att topp-utrusta sina Volvobilar.

– Det är rätt att säga att vi nu har etablerat vår position som premiummärke, säger Alain Visser, försäljningschef på Volvo.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Under onsdagen höll Volvo hov.

På en pressträff så visade man upp sin halvårsrapport – som innehöll en vinst på nära 1,7 miljarder kronor. Men trots en rejäl vinstökning, så framgår det att försäljningen bara ökat med blygsamma 1,4 procent jämfört med första halvåret i fjol.

Lyx är svaret

Så vad är det då som drar upp vinsten? Jo, svaret på det är att Volvo i allt högre grad säljer dyrare och lyxigare versioner av sina bilar. Och ett tydligt exempel på det är nya XC90.

Volvo har fått in närmare 57 000 beställningar av bilen, vilket redan nu överstiger den prognos om 50 000 man hade för helåret. Av dessa bilar är tre fjärdedelar utrustade till max.

– 76 procent av köparna väljer topp-versionen Inscription. Så det är rättvisande att säga att vi nu har etablerat vår position som premiummärke, säger Alain Visser, försäljningschef på Volvo.

Tar kontrollen i Kina

Utöver att avslöja lyxmärkespositionen berättade Volvo att man nu tagit kontrollen i tre ”joint venture-bolag” i Kina frö 2,2 miljarder kronor. Märket äger nu 50 procent av sina bilfabriker i Chengdu och Daqing, motorfabriken i Zgangjiakou samt forsknings- och utvecklingscentret i Shanghai. Det innebär att årets rapport även tagit med resultatet i Kina – vilket är första gången.

Följ ämnen i artikeln