NEJ! Det låter som ett skämt

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-12

Christian von Koenigsegg har flera talanger.

Han ger aldrig upp.

Han har visat världen att han kan bygga världens snabbaste serietillverkade bil. Även om serien är blygsam, bara en handfull bilar på femton år.

Och han är ett geni när det gäller att leta upp stenrika finansiärer.

När firman höll på att gå omkull, för jag vet inte vilken gång i ordningen, dök norrmanen Bård Eker upp med friska miljoner. Efter alla andra miljoner som andra entusiaster redan pytsat in.

Men Christian von Koenigseggs geni snuddar obehagligt nära vid storhetsvansinne. Och nu ska han rädda Saab!

Men då räcker inte ens Bård Ekers förmögenhet. Enligt mina källor på Saab har han dessutom en stark amerikansk finansiär i ryggen den här gången.

Vem är den givmilde amerikanen? Inte en susning. Vet han något om bilindustri? Är han överhuvudtaget seriös? Ingen vet.

Ingen, mer än möjligen Saab-chefen Jan Åke Jonsson själv. Och kanske GM.

Vad vet regeringen, som plötsligt är beredd att öppna penningpungen?

Under tre veckor i våras invaderades Trollhättan av hugade Saab-spekulanter. Det var kineser, amerikaner, kanadensare och annat folk.

Christian von Koenigsegg kom med pappa Jesko och Bård Eker, men hade knappt tid att lyssna, än mindre prova den nya 9-5-modellen. Koenigseggarna skulle iväg på annat.

På Saab tolkade man det som nyfikenhet, kanske en uppvisning, men som genuint ointresse.

Renco Group med ägaren Ira Rennert, utnämnd till Amerikas värste miljöbuse, var där. Och Merbanco som bland annat tillverkar de finska Valmet-traktorerna. Och Magna som bygger Saabs cabbar i Österrike. Och många fler.

Merbanco dög inte åt Saab och åkte ut tidigt.

Magna drog sig ur när de fick Opel. Fiat var inte ens med och bjöd.

Och en dag stod Saab där med en enda friare kvar: Miljöbusen Rennert!

Då kom Von Koenigsegg tillbaka och la ett bud. Och Merbanco togs till nåder.

Men nu är Christian von Koenigsegg ensam kvar.

Det låter som ett skämt. Men är tyvärr alldeles sant.

Och den här gången tror jag inte att Saab överlever.

Följ ämnen i artikeln