Ljusa idéer

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-10-18

– när du byter glödlampor

Hej igen allihop!

När jag berättar för folk om konsten att välja rätt strålkastarlampor så brukar alltid någon vän av ordning utbrista:

– Rätt lampor? Till min bil finns det väl bara en sort?

Nej, precis som med glödlamporna i våra hus har också bilarna lampor med olika fattning och storlek. De vanligaste heter H1, H3, H4 och H7, men när det gäller innehållet i dessa lampor så skiljer de sig en hel del från varandra. Därför tycker jag att du ska fundera lite på vilka lampor som passar just för dina behov. Om du?

...har en bil som det är jättebökigt att byta glödlampor på så ska du välja lampor med extra lång livslängd. Jämfört med standardlampor handlar det ofta om dubbla livslängden, men med samma ljusflöde. Och trots att dessa lampor är dyra, så blir det oftast billigare att köpa ”long-life”-lampor än att låta verkstaden byta vanliga lampor dubbelt så ofta.

...har en bil med dåligt ljus så ska du köpa glödlampor med extra bra ljusflöde (upp till 50 procent mer ljus än en standardlampa). Lamporna kan verka dyra, men i förhållande till en livförsäkring är de värda vartenda öre.

...tycker det är extra jobbigt att köra i regn, snö och dimma. Ja då ska du välja lampor med gulfärgat ljus.

...har svårt att se detaljer vid mörkerkörning, så ska du välja lampor med blått ljus. Tidigare tyckte jag att dessa mest var till för dem som inte hade råd med xenonlampor, men ville låtsades att så var fallet. Nu när jag själv börjar bli gammal och skumögd har jag dock omvärderat det blåa ljuset. Ty det liknar dagsljuset bättre än de vanliga lampornas mer gulaktiga sken och ger därför en tydligare reflektion.

Praktiska råd för glödlampsbytare

Tag det bara lugnt - tag ett tuggummi

Cigarettändaren kan rädda långresan

Bosse Andersson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln