Nya höga Golf-klassen har kommit för att stanna

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-05-19

Därför är de nya bilarna bäst i klassen

Golfklassen växer.

På höjden.

Peugeot ersatte förra året klassiskt formgivna 306 med nydanande, och tio centimeter högre, 307 och satte i gång en utveckling som vi bara sett början på.

Personligen har jag aldrig förstått varför små bilar ska vara så opraktiskt låga. Kanske har formgivarna strävat efter en harmoni mellan längd, bredd och höjd. Och då har ju småbilarna krympt på alla ledder.

Men vem tjänar på att en liten bil är så låg att man knappt kommer in i den, och när man väl är där, måste halvligga för att inte slå huvudet i taket?

Naturligtvis ingen.

Därför är den genial

Renault var egentligen allra först med lilla familjebussen Scénic, ett högbygge på samma grund som den konventionellt byggda Mégane. Scénic var en sensation med sina jättelika utrymmen trots små yttermått.

Men alla gillar inte familjebussar. Det är därför Peugeot 307 är genial. Den ser ut som en vanlig bil men är nästan lika rymlig som familjebussen.

När Fiat nu ett år senare hakar på trenden med en bil som är rena blåkopian av Peugeot stämmer nästan allting. Stilo slår 307 på ett par punkter, men blir slagen på flera andra.

Peugeot vinner överlägset när det gäller köregenskaperna, och detaljkvalitet och inredningsmaterial är bättre, men Fiat har en listigare baksäteskonstruktion och ännu mera utrymme.

Huvudkonkurrenterna i klassen, Ford Focus, Renault Mégane, Toyota Corolla och VW Golf är alla klassiska ”Golf-klassbilar”, på gott och ont.

Allra bäst

Innerutrymmena är definitivt sämre. Man sitter lägre, det gör det svårare att kliva i och ur och sikten är sämre, inte minst för föraren.

Teoretiskt skulle bränsleförbrukningen vara lägre, med ett mindre vindfång, men det är bara teoretiskt.

Man kan inte ens påstå att priset är lägre.

Nej, den halvhöga personbilen är här för att stanna. Den kombinerar det bästa från familjebussen och den vanliga bilen.

Fiat Stilo är bland det bästa man kan köpa i klassen.

Peugeot 307 är det allra bästa!

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln