GM:s kris kan rädda Saab

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-28

General Motors ville göra upp med fordringsägarna och byta skulder på motsvarande 24 miljarder kronor mot tio procent av aktierna i den sargade biljätten.

Men i går sa underleverantörerna nej och nu närmar sig konkursen.

Eller mer exakt – Chapter 11 – som liknar en svensk rekonstruktion, alltså precis det som Saab försöker genomföra just nu.

Om Saab ska klara sin rekonstruktion, som framför allt bygger på att leverantörerna sänker sina krav på bolaget med omkring 75 procent, måste General Motors stå fast vid löftet om stora lån till Trollhättan. Det handlar om pengar till verktyg som behövs för att bygga de kommande modellerna 9-5 och 9-4X och till löner.

Men vad händer med Saab om GM dras in i en egen rekonstruktion?

Ingen vet.

På Saab hävdar man att GM satt undan pengarna till Saab på ett konto som inte berörs av en rekonstruktion.

Men ingen vet.

President Obama vill rädda General Motors till varje pris. Men han vill också passa på att skära bort så mycket ruttet som möjligt. Det är nu eller aldrig.

Tysklands Angela Merkel vill gärna att Fiat köper GM-dottern Opel, men kräver att inga tyska fabriker får stängas, inga jobb försvinna.

Men det är bara tomma ord.

Hon förstår precis som Obama att de ruttna delarna måste bort.

Och det kan bli så att krisen inom GM och Opel till slut bidrar till Saabs överlevnad.

För ett rejält bantat General Motors kan återuppstå som fågel Fenix och bli just den partner som Saab – med sin nya ägare – behöver.

Fiat, som vill köpa Opel och Saab, blev i går kväll klara med köpet av amerikanska Chrysler.

Näringsliv - affärsnyheter, börs och
analys
Näringsliv - affärsnyheter, börs och
analys

Följ ämnen i artikeln