Saab 9-3 får etanolmotor

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-10-21

Saabs framgångsrecept växer - nu blir även 9-3 en miljöbil

Alkohol är dubbelt viktigt för Saab just nu. Det handlar om nyktra förare – men med alkohol i tanken.

Försäljningen av etanolbilen 9-5 går över all förväntan och nu kan Aftonbladet Bil avslöja att etanolversionerna av 9-3-modellen presenteras i Genève i vår.

Dessutom leder Saab utvecklingen av billiga alkolås. Produktion inom två år.

Tekniker hos Saab har utvecklat ett nytt alkolås som är litet, lätt att använda och inte kostar mer än ett par tusen kronor, kanske bara några hundra när volymerna ökar.

Alkolås provas på fältet

I första hand räknar Saab med att sälja systemet i tjänstebilar. Men allra först ska det testas i ett större fältprov med 100 bilar runt Trollhättan. Fungerar alkolåsen som de ska efter ett halvårs försök blir det produktion ett och ett halvt år senare, alltså två år från nu.

De alkolås som finns på marknaden i dag är rätt komplicerade

och kräver ombyggnad av bilens startsystem. Saabs lås däremot ger signaler direkt till den elektroniska startspärr, immobilizern, som är standard i alla nya bilar. Därför är priset under 3 000 kronor i stället för över 30 000 för dagens system.

Under försöksperioden har Saabs alkolås en funktion som gör att bilen faktiskt kan startas även om föraren har över 0,2 promille alkohol i blodet. Detta efter farhågor från en del kritiker om att någon kan vara i livsfara och den enda som kan köra är berusad men måste ta bilen för att rädda liv.

Efter en sådan ”fyllekörning” måste alkolåset programmeras om hos Saab.

Men redan nu är alkohol i tanken i stället för i utandningsluften Saabs viktigaste affärsidé, och den säljer bilar i en takt som överträffar alla förväntningar i Trollhättan.

Gamlingen Saab 9-5 säljs framförallt i sin etanolversion 2,0T men just i dagarna har även försäljningen av den kraftigare 2,3T kommit igång. Läs provkörningen av den nya bilen på nästa uppslag.

Och nu kan Aftonbladet avslöja ytterligare en etanolbil från Saab. På bilsalongen i Genève i vår blir det premiär för Saab 9-3 konverterad till etanolbränslet E85.

Starkare etanolmotorer

I Genève visar Saab 1,8T, den mest sålda varianten. Med bensin i tanken är effekten 150 hk, med etanol ökar effekten till runt 185 hk. Senare kommer även de starkare motorerna i 9-3 att anpassas för etanol.

Anledningen till att 9-3 dröjt är att motorerna skiljer sig från dem i 9-5. Den större bilen har motorer som konstruerats i Sverige och som byggs i Södertälje och de var redan förberedda för etanol när Saab började se en affärsidé. De nyare GM-motorer som sitter i 9-3 krävde mer byråkrati innan Saab lyckades få tillstånd av GM-ledningen bygga om dem. Och sen har det tagit tid att få ordning på produktionen.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln