Ratta rätt med joystick

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2001-09-24

Aftonbladet Bil har provkört framtidsbilen Filo

Tekniken kallas drive-by-wire och är en revolution inom bilindustrin. Det handlar om att ersätta traditionell styrteknik med elektricitet och Svenskakullagerfabriken SKF är världsledande.

Aftonbladet Bil har provkört bilen som påminner om 1950-talets Blixt Gordon-drömmar.

Ända sedan de första bilarna för hundra år sedan har mycket av tekniken varit oförändrad. Man styr fortfarande bilen med ratt med rattstång, växelspaken är i kontakt med växellådan via stänger, gaspedalen är oftast förbunden med motorn via en vajer.

I drive-by-wire-systemet är alla överföringar elektriska (wire = elektrisk ledning). Det spar vikt, är snabbt och exakt och dessutom billigt.

Fick hjälp av Bertone

SKF har låtit italienska Bertone bygga prototypen Filo för att

demonstrera systemet. Under sommaren har världens biltillverkare fått provköra.

Aftonbladet Bil körde ett par varv på en avlyst motorbana i Göteborg där också Volvo och Saab fick prova på den nya tekniken. Flera av delarna i systemet känns färdiga för produktion, mest avlägset är styrningen som är långt från rätt känsla i ”ratten”.

I Jas Gripens spår

Inom flyget är drive-by-wire-revolutionen i full gång. Europeiska Airbus var först för tio år sedan med SKF som huvudleverantör.

Nu är Boeing på gång och inom stridsfyget är tekniken en förutsättning för snabbmanövrerade plan som Jas Gripen.

– Vi hade kunnat visa vårt system i en konventionell bil med ratt, pedaler och vanlig växelspak, men Filo visar att drive-by-wire-tekniken ger helt nya möjligheter, säger projektledaren Filippo Zingariello.

”Ratten” med gas, broms och den knappstyrda halvautomatiska växelväljaren i en enhet sitter upphängd i mittkonsolen (redan det en finess, det tar tio sekunder att göra bilen högerstyrd för marknader med vänstertrafik!).

Det tar tid att vänja sig med att gasa och bromsa med händerna, och att rattens utväxling är direkt som ett cykelstyre.

– Man väljer reglage som man vill och utväxlingen ligger i mjukvaran, säger Filippo Zingariello.

Fast med all sannolikhet blir det vanliga pedaler och en vanlig ratt – fast utan rattstång förstås – när tekniken kommer i serieproduktion.

Framtiden – elbromsar

Redan om två år kommer den knappstyrda manuella växellådan.

I slutet av 2003 blir det premiär för elektriska bromsar, men SKF vill inte avslöja biltillverkaren mer än att det blir en europeisk mellanklassbil. Fiat kanske inte är en allt för djärv gissning, i synnerhet som italienska Brembo står för själva bromsarna i systemet.

Elbromsarna är dubbelt så snabba som dagens hydrauliska bromssystem och både ABS och antisladdsystem kan göras mer effektiva.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln