Så fick SD trollen att stämpla in på kontoret

Partiet behövde ta kontroll över nätfloran i partiets utkanter

SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein i det kontor där hans medarbetare anonymt sprider SD-vänliga budskap. Kalla fakta kunde också visa att dörrarna till tv-kanalen Riks, i samma byggnad, stod öppna.

Passar verkligen troll att jobba i en fabrik? Kan de ha ett nio till fem-jobb? Stämpla in på kontor, ha morgonmöte med chefen och sedan jobba hela dagen som baserade edgelords på beställning. Det låter så långt från de vilda och anarkistiska nätforumen 4chan och Flashback man kan komma. Men det var dessa grundpremisser Kalla fakta baserade sina sökningar på när de skulle ringa in användarna bakom Sverigedemokraternas trollfabrik. Med dold kamera lyckades TV4-journalisten Daniel Andersson ta sig in och få jobba med de avlönade anonyma kontorstrollen Vilgot, Alex och Linus.

Men vägen för SD att få in trollen bakom skrivbord har varit lång. När Expressen tillsammans med frilandskollektivet Researchgruppen, som jag då jobbade med, lyckades avslöja identiteterna på de anonyma kommentarskrigarna på sajten Avpixlat 2013, väckte det samma sensation som Kalla faktas avslöjande nu. Men vår upptäckt var den motsatta. Det växande näthatet berodde inte på en trollfabrik, en liten anonym grupp med hundratals konton, utan vi kunde visa att 50 000 personer deltog i diskussionerna på Avpixlat.

Av de 1 500 mest aktiva lyckades vi ta fram identiteter på en tredjedel. De var spridda över hela landet, medelåldern var hög och till 80 procent var de män. Året efter gjorde vi om grävet men granskade då Flashback och fann samma massrörelse av användare. Trollen rörde sig i svärmar, jagade i flock och skapade massdrev. Rörelsen var mer ”anarkistisk” än toppstyrd, den var mer skapad underifrån än kontrollerad från ett kontor.

Varje vallista fick göras om och gallras efter granskningar från grävgrupper

Samma resultat visade forskning om den nätsvärm som lyfte Donald Trumps valskampanj i USA 2016, den så kallade Make America Great Again-rörelsen, konspirationsmiljön Qanon och högerextrema nätkrigarna Alt-right. Det som kännetecknade dem var massdeltagandet, att alla fick verka självständigt under ett paraply och bidra med sina memer, hot och konspirationer, till ett gemensamt projekt fokuserat på Trumps valkampanj.

För SD var denna nätrörelse av alternativmedier, kommentarskrigare och nättroll ett dilemma. Det var deras svans, men det var en svans som skakade på hunden. Partiet hade inte kontroll över dem. Varje vallista fick göras om och gallras efter granskningar från grävgrupper som Researchgruppen, Inte rasist men och Expo, som kunde visa vad sverigedemokrater skrev anonymt på nätforum. Hela ungdomsförbundet uteslöts, stora delar av Stockholmsavdelningen och tjänstemannakåren kastades ut i de interna utrensningar partiet tvingades till medan Jimmie Åkesson sjukskrev sig för utbrändhet.

Frifräsare ur innersta partikretsen drev egna medieprojekt. Chang Frick ryckte i borgerliga väljare med sin sajt Nyheter idag, Kent Ekeroth skapade näthatdrev med Avpixlat (numer Samnytt), Christopher Dulny drev memefabriker på Facebook och edgelord-poddar för sin svenska gren av alternativhögern och Erik Almqvist jagade views på Youtube med videosajten Exakt24. Men inget av detta kontrollerades av partiledningen eller kommunikationsavdelningen.

 

Kommunikationsavdelningens roll var en helt annan. De hanterade partiets skandaler och utredde medlemmar som skulle uteslutas. När partiet 2014 startade sin egna nättidning, Samtiden, blev den ett sorgebarn som bara kostade pengar utan att lyckas locka över läsarna från de mer frispråkiga alternativmedierna. Sverigedemokraterna behövde bli mer edgy och vassare i sin kommunikation för att kunna ta kontroll över den spretiga nätfloran som växt fram i utkanten av partiet.

Pendeln hade svängt från en vildvuxen okontrollbar folkrörelse till en nätarmé

Det var detta som fick partiets kommunikationschef Joakim Wallerstein att bygga upp sin stab av nätkrigare på kommunikationsavdelningen inför valet 2018. De handplockades ur partiets nystartade plantskola, Ungsvenskarna. I december 2020 kunde vi i Aftonbladet kultur berätta om Wallersteins nästa steg: att bygga ett eget mediehus: Riksstudios med tv-kanalen Riks.

Nu först lyckades Wallerstein få trollen att stämpla in och tjäna partiet. Han kunde avlöna sin egen stab nätkrigare, sin trollfabrik av edgelords och meme-magiker. Pendeln hade svängt från en vildvuxen okontrollerbar folkrörelse till en nätarmé. Även om både studion och trollfabriken formellt fick bli självständig, undangömd i samma kontorskomplex men med öppna dörrar in till kommunikationsavdelningen. För det är först när de går på det gemensamma morgonmötet som de ljusskygga nättrollen blir riktiga kontorstroll i partifabriken.

Café Bambino: Naomi Klein om konspirationsteorier, trauma och Israels folkmord

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.