Politiska nätvandaler

Partier ökar lavinartat inför valet

I år har vi det tveksamma nöjet att få uppleva Sveriges första riktiga valrörelse i sociala medier. Användarbasen på Twitter och Facebook är större och bredare än någonsin, och det som händer på internet har aldrig varit politiskt viktigare än nu.

Perfekt läge för lite pubertal vandalism.

Flera partier – däribland MP, FP, FI, PP och SD – har de senaste månaderna blivit oförklarligt populära på Facebook och Twitter. Så gott som över en natt har deras följarantal ökat med tiotusentals personer.

Det är ytterst osannolikt att någon får så många nya följare så snabbt på naturlig väg. Det kan möjligtvis hända en Paradise hotel-deltagare, men knappast en politiker eller ett parti.

När det dessutom visar sig att de nya följarna bor i Turkiet, Sydamerika och andra platser där svensk inrikes-politik inte står högst på agendan, så kommer genast anklagelserna om köpta följare, om att partierna försöker framstå som mer populära än vad de är.

Är verkligen våra politiker så korkade att de köper fejkföljare? Förmodligen inte, och i så fall har vi större problem än några uppblåsta siffror på internet.

Mer sannolikt är att någon annan köpt följarna för att misskreditera partierna, för att kunna hojta ”Titta, Miljöpartiet fuskar!” eller ”Kolla vad desperata FI är!”. Ett effektivt sätt att distrahera en motståndare; att tvinga den att lägga energi på dementier i stället för på valrörelsen.

Efter alla löften om internets demokratiska möjligheter så är det här det slutar. Med digital valstugevandalism.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.