Inte en till kulturkrock

Chaharsoo Theatre Group har inside info om diasporalivet

”Lögndagen” på Stockholms stadsteaters scen Kilen. Foto: Mahshid Rasti

TEATER Diaspora-erfarenheten är fortfarande märkligt konstnärligt outforskad. ”Kulturkrocken” är förstås ett vanligt ­motiv, inte sällan layoutad som ett generationsgrej där antingen ­invandrade föräldrar eller deras barn radikali­seras, varpå konflikterna tar fart. Men det finns ju så många fler ­dimensioner och situationer.

Chaharsoo Theatre Group är en halvprofessionell persisk fri­teatergrupp verksam i Stockholm som nu gästspelar på Stads­teatern. Man kan säga att det är en grupp med inside info om dia­sporalivets dilemman. Föreställningen Lögndagen (liksom den ­under två kvällar återupptagna ­pjäsen 209 om Evinfängelset) spelas på persiska, men text­maskin ­låter även språkokunniga inkluderas. Möjligen fnissar den mång­hövdade persiskspråkiga publiken lite ­tätare än jag, för den utmärkta ­simultantolken kan ­omöjligt få med nyanserna då manus-regi-och-skådespelar-stjärnan Yaghoob Keshavarz ­låter sina utstuderat taskiga an­klagelser smattra mot flickvännen bredvid honom på sängen i studentrummet. Hon som hoppas få jobb bara för att hon går en svensk ledarskapsutbildning, medan han själv bär ut tidningar trots sin ingenjörsexamen. Varför lämnade de sin framtid hemma i Iran?

Lögndagen är lika med 1:a april och genom en fiffig pjäskonstruktion osäkras både hans och ­hennes (som spelas av tre skådespelare) positioner. Sanningen om vem som äger hoppet respektive bitterheten blir mindre intressant, än spektrat av attityder, från överseende till explosion, med vilka vi i tvåsamhet kan möta livet långt hemifrån.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln