Folkhemsk undre värld i ny tv-serie
Ettor och nollor förlängd Robin Hood-filosofi
TV Efter ett par medelmåttiga SVT-produktioner vilar ansvaret tungt på hemvändaren Johan Rencks miniserie Ettor & nollor (start i dag). Ska Renck, som regisserat både The walking dead och Breaking bad, lyckas sprida lite glans med sin skildring från Göteborgs så omtalade undre värld – enligt regissören själv, Sveriges eget Baltimore?
”Det gamla landet sjöng hyllningssånger för mig”, förklarar han i amerikanska Variety. Och Renck sparar inte på krutet för att återbörda. Med klassamhällets enkla sifferkombination tar han utgångspunkt i Per Albin Hanssons vision om det goda folkhemmet. Ofta sker det med en grovhet som är lika tillyxad som Gustaf Skarsgårds tablett- och tuggummistinna göteborgare eller Måns Herngrens hudkrämsnära stockholmare.
Filmens golande berättare (Jonathan Andersson) dras däremot med idiom och image som mer hör hemma i Farväl Falkenberg. Tidigt går han i gång på sina egna vittnesmål. Sen blev det knas. Och som alltid när det är knas så är det den längst ner som drabbas.
Först känns Ettor & nollor mest som en informationsfilm om samhällets onda spiral. Men det tillyxade – från folkhemsnostalgin till den förlängda Robin Hood-filosofin – växer efter hand. Ur produktionsvärdet kommer även kvaliteter: Liv Mjönes ärrade polis, Kents lite aviga musik och Filip Lymans och Linda Wassbergs förhöjda foto. Fjärran från avenyn närmar sig Göteborg faktiskt Baltimore en smula.