Vi får själva tvätta bort blodet från skärmarna

Sociala medier fortsätter fyllas av vilseledande inlägg, halshuggningar och skadade barn

Elon Musk har sparkat i princip alla innehållsgranskare som talar annat än engelska, skriver Mattias Beijmo.

Det har den senaste veckan florerat en sällan skådad mängd vilseledande innehåll på X/Twitter.

Bilder från helt andra konflikter än den pågående i Israel och Palestina – och scener ur dataspelet Arma 3 – har använts för att fejka raketattacker och bombräder.

I X/Twitter har desinformatörer på båda sidor en obevakad plattform för att skrämma och manipulera; Elon Musk har sparkat i princip alla granskare som talar annat än engelska. Genom att sälja verifierade och således algoritmiskt prioriterade konton, förstärker han desinformatörernas budskap med tusentals watt.

 

Personangrepp och hot är vanligt, och plattformen – programmerad att lyfta interaktivitet – är med på noterna. Plötsligt verkar den enbart innehålla videos ingen ska behöva se och hat ingen förtjänar. Detta är inget enbart svenskt fenomen; det ser likadant ut i Frankrike, Tyskland och andra europeiska länder.

Barnens geografiska närhet till de massakrer som pågår gör att företagens algoritmer prioriterar just detta innehåll i deras flöde

Detta fick EU-kommissionären Thierry Breton att häromveckan skriva brev till Twitterchefen Linda Yaccarino. Breton, ansvarig för regleringen av sociala medier i unionen, ville ha svar: varför struntar Twitter i hans nya EU-lagstiftning? Varför var det nu, trots löften om annat, proppfullt med vilseledande inlägg, videos på halshuggningar och blodiga barn?

Yaccarino skrev snabbt ihop ett svar som kan sammanfattas i två punkter: Twitter speglar bara verkligheten, och användarna har ansvaret. De ska anmäla sådant de tycker går över gränsen. Yaccarino delar ut små digitala trasor för att tvätta bort blodet från skärmarna.

 

Israeliska föräldrar tar nu bort sociala medier från sina barns mobiltelefoner. De litar inte på att TikTok, Instagram och de andra plattformarna rensar bort blodiga bilder på terror och torterad gisslan. Det gör de rätt i. Barnens geografiska närhet till de massakrer som pågår gör att företagens algoritmer prioriterar just detta innehåll i deras flöde.

TikTok, Instagram och Twitter vet att användarna engageras och stannar längre om de visar kontroversiella saker som händer i ens närhet. Så barnens digitala värld förstärker mardrömmen utanför fönstret. Det skapar ångest, rädsla – och ilska. Barn kan också radikaliseras. Och det är precis vad avsändaren vill.

Medicinen för sociala medier är inte mer sociala medier

På svenska Twitter ondgör sig de upphöjda brahminerna om hur hemskt allt blivit. Nej nej, inte i Israel och Gaza – de larmar om tonläget på Twitter. Den nyvakna insikten hos opinionsbildningens härskare är lite komisk. De verkar tro att Twitter är deras och att det nu glider dem ur händerna. Utan Twitter försvinner den kraft med vilken de kunde slå sig in i spalterna. Men den Foucaultska “mjuka makt” de hade var aldrig deras. Den tillhör produktions- och distributionsmedlens ägare. Användarna, stora som små, är egentligen bara oavlönade contentproducenter och datapunkter.

 

I nostalgiskt rosenskimmer berättas om hur fint Twitter var för tio år sedan; låt mig berätta hur det var för tio år sedan: Lika. Jävla. Illa. Jon Stewart illustrerade det bra redan då i ett nu återigen viralt videoklipp som delats av bland andra Elon Musk. Ett ord på Twitter om israeler eller palestinier under dåvarande dödliga våld, resulterade i exakt samma polariserade hat i kommentarsfälten. Hetsandet var, och är, spontant men också artificiellt, manipulerat och koordinerat; ett viktigt propagandaverktyg i konflikten mellan länderna.

Hat och desinformation sitter i det sociala mediets DNA. De populäraste inläggen på The Well – den kanske första sociala plattformen – var inte positiva, Linkedin-liknande pep talks. För att få folk att logga in och stanna kvar krävdes hån, halmgubbar och hat. När det rensades bort, försvann The Well.

Det pratas nu om Twitter-grundaren Jack Dorseys alternativa plattform Bluesky som en trygg, blod- och hatfri tillflyktsort. Tillåt mig småle. Medicinen för sociala medier är inte mer sociala medier. Den är att Breton och hans amerikanska motsvarighet gör allvar av sina hot och stänger ner Musk och de andra.

 

Då, och först då, kommer kanske blodet försvinna från våra och barnens skärmar.

Men det kommer inte att hända; symbiosen mellan de sociala, politiska och materiella makthavarna är för stark. Influencerpolisen @YB_sodermalm gör content med riksdagsledamoten @fredrikkarrholm på samma plattform där ett mord på Mälarhöjdens IP sprids.

Ingen klarar sig utan sociala medier. Deras ömsesidiga medberoende kommer fortsätta eskalera konflikter, såväl på Publicistklubbens scen som på Gazaremsan.

Följ ämnen
Gaza
Israel

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.