Så görs ingenting till dyrbar konst

Tomhet kan bli verk värda miljoner

Värdefullt Ingenting kan faktiskt vara värt något - exempelvis en miljon kronor

Marcel Duchamps och andra 1900-talsprovokatörer lanserade tanken att “konst kan vara vad som helst”. Men New York-konstnären Lana Newstrom tog det ett steg längre – hennes koncept är att konst kan vara ingenting. Hennes ”osynliga” konst – tomma utrymmen på ett galleri med en titel och en kort beskrivning i utställningskatalogen av vad betraktarna inte ser – säljs för 10 000-tals dollar.

”Konst handlar om fantasi, och här stimuleras verkligen betraktarnas fantasi till det yttersta” och ”Bara för att det inte är synligt, betyder inte att jag inte lagt ned tid och möda på varje verk”, kommenterade hon

För ett tag var Newstrom ett hett diskussionsämne i konstvärlden. Var hennes projekt en bitsk kommentar till konstvärldens kommersialisering – eller bara ett krasst försök att profitera på den samma?

Det visade sig vara det förstnämnda. Newstrom själv är nämligen lika icke-existerande som hennes konst, framkom det tidigare i veckan. Hon är en fiktiv person skapad av två satiriker, Pat Kelly och Peter Oldring.

Men helt ny är inte idén. Londongalleriet Haywards ordnade 2012 en hel samlingsutställning med omålade dukar, vita papper och tomma rum.  Ett ”osynligt museum”, drivet av tre amerikanska konstnärer och en kurator, lyckades bland annat sälja verket Frisk luft för 10 000 dollar. Ett tomt rum, skapat av skotske Martin Creed, vann det prestigefyllda Turnerpriset och köptes förra året av Tate-galleriet. Priset hölls hemligt, men uppskattades till över 100 000 pund. 

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.