Från Nobel till såpa

Mo Yans ”Det röda fältet” blir 60 avsnitt i tv

Romanen ”Det röda fältet” av Nobelpristagaren 2012 Mo Yan utkom 1987. Samma år kom Zhang Yimous filmatisering, enligt den tidens något osäkra siffror sedd av 400 miljoner och en av samtidens starkaste politiska ”frihetspustar”.

När det nu blivit dags för en tv-serie, som rullar som bäst, är den kommersiella mätbarheten bättre.

Tuppfäktningar mellan de manliga huvudrollsinnehavarna Jiang Wen och Zhu Yawen och catfights mellan Gong Li och Zhou Xun arrangeras mer än villigt av kinesiska medier: Har Zhu lika mycket ”banditkänsla” som Jiang? Är Zhou Zhun lika mycket kvinna för sin spritfabrik som Gong Li?

Det intressantaste iakttagelsen är ändå hur mycket modernare, mer genusmedveten, men också publik­anpassat och lätt såpigt det blivit. Ändå har filmen, enligt regissören Zheng Xiaolong (tv-veteran från 1990 och framåt), fått behålla sin vitalitet och uttrycksfullhet från ursprungsverket.

Romanen är ju väldigt litterär, bildmässig men följer inte någon egentlig historia. Tv-serien har fler personporträtt, fler intriger och framför allt fler syster-relationer, påpekar Zheng i en intervju nyligen i Xinjingbao. Själv är han något av ”expert” på att skildra enastående kvinnor, allt från Kinas förste änkekejsarinna från Qin-dynastin till Zhen Huan, i samma position 1 700 år senare.

Vilken version av Det röda fältet är bäst, då? Vi återkommer när vi sett alla 60 avsnitten.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.