Bokmässans podd gör litteratur till bara mys

Man kan tro att mässan gör reklam för en influencer – inte tvärt om

Flora Wiström gör ”Röda rummet” i samarbete med Bok- och biblioteksmässan i Göteborg.

Influencers och bloggare har gett mig en hel del: något vackert att vila ögonen på, en stil, perfekta restauranger, exakt koordinator för en vacker solnedgång. Men de har också förstört saker för mig. Hur jag ser mitt liv genom en utomståendes blick. Tron på att livet uppenbarar sig först när det har förevigats på bild.

Nu befarar jag att influencers håller på att förstöra ytterligare en grej: litteraturen. Författaren och bloggaren Flora Wiström gör i samarbete med bokmässan podden ”Röda rummet” där hon intervjuar sina favoritförfattare för att ladda upp inför årets upplaga av Way out west för läs- och skrivkunniga.

Det tråkiga med litteraturvärlden är att det bara verkar finnas två sätt att vara intresserad av den. Antingen avfärdar man allt som inte är svårt och som trycks i mer än 500 exemplar. Eller så ska man skapa jämvikt genom att tillgängliggöra litteraturen så mycket att det till slut inte finns något kvar av den.

 

"Röda rummet” besöks visserligen av intressanta författare som Mikael Yvesand, Zara Kjellner och Tone Schunnesson. Det är mysigt, men inget mer. Kanske för att det är svårt att intervjua andra författare när man själv titulerar sig som det. Eller handlar det om att man bjuder in sina kompisar och i varje avsnitt envisas med att diskutera dagboksskrivande?

“Man tänker inte på det här vardagliga skrivandet som vi håller på med hela tiden”, sa Wiström i en intervju i Nyhetsmorgon. Genom att tänka på skrivandet man ägnar sig åt i vardagen som ”mejl, sms (dagbok) eller små anteckningar” kommer man också att lyckas med den där boken man vill skriva, menar hon.

Ingen ska hållas från att ge ut en bok, alla som kan formulera ett mejl kan också bli författare. En sägen som lever vidare via alla som någon gång läst kreativt skrivande – men som alla vet inte stämmer.

Flora Wiström kommer själv ut med sin tredje roman i höst vilket verkar vara oundvikligt att nämna när man diskuterar olika skrivprocesser. Man skulle nästan kunna tro att det är bokmässan som gör reklam för en influencer, och inte tvärt om.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.