Ingen barnlek att bli med spädis

Betryggande att perfektion är omöjligt

Publicerad 2017-10-28

Bebisolycka

”Amningsbajs är smetigt, gult eller grönt, grynigt och luktar ofta syrligt. Såväl gul som grön avföring är alltså helt normalt.”

Cecilia Chrapkowskas och Agnes Wolds Praktika för blivande föräldrar går rakt på sak, och saken är den att graviditet och småbarnsår inte bara är rosig lycka. Det är också illamående, bristningar, skrik, sömnbrist, bajsblöjor och lättheten att sjunka in i ojämlika mönster som tenderar att påverka karriär, inkomst och pension. Liksom tusen små nojor för felsteg som skulle kunna förstöra chanserna för det lilla miraklet.

Barskt rensar författarna i floran över det sistnämnda. Prioritera ner allt som har med städning, träning, konsumtion och perfektion att göra. Be om hjälp, umgås med andra även om ni blir förkylda och prioritera barnet och jobbet. Här finns ingen pepp, bara besked – ofta tuffa sanningar ­levererade utan hänsyn till känslor och svårigheter. Se till att du kan försörja dig hela livet, nu när du har ett barn att ta hand om. Sliter det för mycket så byt till ett bättre jobb. Passa på att plugga under den långa svenska föräldraledigheten. Missbrukar du alkohol eller droger så bör du låta Mödravården hjälpa dig att sluta. Röker du i närheten av din nyfödda så ökar det risken för plötslig spädbarnsdöd.

Ja, det kanske är lätt för två välbärgade medelklasskvinnor att säga det. Men det är ju sant och relevant, så varför skulle de vara tysta? Det finns något 70-talsmässigt över den rättframt informativa prosan, utan inlindat blomsterspråk och helt fritt från romantik och känslosamhet. Det är menat som ­beröm.

En välgörande insikt är att många rekommendationer, också från experter, ofta ändras och inte alltid är så värst underbyggda. Författarna illustrerar det rent av själva genom att påstå att 1979 års förbud mot barnaga orsakade en normförändring. I själva verket minskade stödet för våld i uppfostringssyfte markant redan före lagändringen.

Boken är stundtals allmänbildande och intressant – särskilt kring vacciner och de vidriga sjukdomar de skyddar mot, och om den skandalösa bristen på forskning kring alla slags kvinnliga symptom, från gravid­illamående till sprickningar vid förlossningen. En bok som i detalj listar och beskriver sådant blir förstås inte någon njutbar läsupplevelse för den allmänintresserade. Vad den levererar är i stället fakta och rekommendationer kring småbarnsårens alla svårigheter.

Mycket önskar jag att jag hade läst och känt till när mina barn var små, kanske inte så mycket för barnen som för allt stryk relationen tar.

Att läsa boken som facit så här i efterhand är ändå rätt lugnande. Någon perfektion är inte möjlig i föräldraskapet, och för barnens utveckling är det viktiga att man inte slåss, missbrukar eller ignorerar dem helt.

Enstaka föräldramissar är sällan någon fara.

ANNONS

Produkter inom graviditet & amning: