Så svårt är det

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-03-29

Pia Bergström läser Skaver Titti Perssons skildring av tonår i Dalarna

Titti Persson - om ungdomars elände.

Tio år sen nian. Dags för återträff i Folkets hus. Inbjudningen, med de obligatoriska champagnebubblorna, inleder Titti Perssons roman Skaver, ett slags kollektivroman om barndom och ungdom i en by i Dalarna under åttitalet. Här finns allt det förväntade: vänskap och rivalitet, leda och ensamhet, huttrande väntan på busshållplatser, längtande vekhet, råheter, fumlig sex och spyor. Scener från olika tider har monterats ihop till ett enda nu med växlande huvudpersoner - tyvärr tar det ett tag innan man fattar vem som är vem - men det verkar inte vara individerna som är viktigast i den här romanen. Jag tror Titti Persson velat skildra den sociala dynamiken, gruppens makt över barnasjälarna redan från de första trevande lekarna med grannbarnen. Även i en snorig skolklass i en glesbygdsby finns det en osynlig könsmaktsordning och ett insnöat öråd som bestämmer vem som är schyst och vem som är ett jävla fetto eller helt jävla cp. Och vad som är lycka:

"Man snackar och planerar med Jonna och Lottis. Man längtar i dagar och veckor. Man köper nya kläder, hittar rätt läppglans. Man duschar av sig hela gråtrista skolveckan och byter den mot date shower gel och parfym. I en timme eller så lever man verkligen. Man dricker öl och det pirrar i kroppen. Man är i mitten. Sedan kanar det utför."

Titti Persson som själv är född 1974 i Svärdsjö debuterade för fyra år sen med Sju sköna snubbar, också en kollektivskildring, ett oförväget och skrivskoleglatt försök att fånga viets spel med narcissismen hos ett gäng alternativa tjugoåringar i en gammal förstadsvilla. Skaver är inte originell, men fångar ändå känsligt och lyhört, i banala bråk och vardagsrepliker, i tonårsbrölande och brevvänsrader, det outsägligt svåra med att vara ung.

Titti Persson

Pia Bergström