Den svarta skönhetens revansch

Natalia Kazmierska om fotografen som fick brejka Beyoncés tvillingbula

Uppdaterad 2017-03-03 | Publicerad 2017-02-03

I veckan berättade Beyoncé om sina väntade tvillingar via en bild på Instagram. Det är den mest lajkade bilden hittills där.

Även om man snabbt blev proppmätt på Beyoncés modersmystik-bonanza, gick det inte att missa de arty kvaliteterna i gravidbilden, som i skrivande stund förärats med över nio miljoner likes. Och mycket riktigt är det nu offentligt att konstnären som tagit fotot är Awol Erizku, känd för kopplingar till hiphop-världen.
Beyoncé tycks nämligen egentligen inte vara inspirerad av renässansen, som konstprofessor Margaretha Rossholm Lagerlöf slog fast i SVT:s Kulturnyheterna. Visst ser stjärnan ut som en Botticelli-brutta i bildserien I have three hearts på hemsidan. Men idéerna kommer snarare från den afroamerikanska samtidskonst som gör upp med madonnorna och en vit västerländsk konstkanon.
Och vem passar då bättre än etiopisk-födde Erizku, som tidigare gjort verk om Jay-Z-låtar som Picasso Baby?

Den blomsterfyllda röda porsche som Beyoncé poserar på med babymagen har också tidigare dykt upp i Erizkus konst, som en parafras på holländska stilleben.
2013 porträtterade han prostituerade kvinnor i Addis Abeba med referenser till Manets Olympia. Erizku har också gjort konst om Rihannas instagramkonto, afropunkfrisyrer och Black lives matter-rörelsen.
Att han får brejka Beyoncés beslöjade tvillingbula är logiskt.
Det vi ser är inte de mest maxade gravidbilder världen skådat utan den svarta skönhetens revansch. Lite typiskt bara, att den signeras av en man.

Konst

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.